ProRail plaatst sensoren op rails in de strijd tegen het winterweer

Het is de grote ergernis van veel treinreizigers: zodra er in Nederland sneeuw valt gaat het mis op het spoor. En niet alleen dan, het weer zorgt vaker voor problemen bij de NS. Of eigenlijk bij ProRail, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de aanleg en het beheer van het spoor in ons land. In de strijd tegen verstoringen zet het bedrijf vol in op Internet of Things: het gaat de spoorrails uitrusten met sensoren die continu data doorsturen.

De slimme sensoren die zijn aangesloten op het LoRa-netwerk van KPN meten zaken als temperatuur, trillingen, versnellingen, luchtdruk en vocht. Op basis van de data kan sneller worden vastgesteld waar problemen zijn – of zouden kunnen ontstaan. En dus kan er sneller worden ingegrepen is het idee.

ProRail heeft dit jaar al heel kleinschalige tests gedaan met sensoren rond Utrecht Centraal, om te kijken of ze het überhaupt wel doen en niet stuk gaan. Dat ging goed en dus gaat de spoorbeheerder door met deze technologie.

Wisselverwarming

Het doel is om onder meer de temperatuur van wissels te meten, zodat ProRail direct kan zien of de wisselverwarming goed werkt en hoe het spoor zich gedraagt bij extremere temperaturen. Mochten er onverwachte dingen gebeuren, dan komt dat eerder aan het licht en kan er worden ingegrepen of bijgestuurd.

“Als de wisselverwarming bijvoorbeeld niet goed werkt, dan krijgen we dat door via de sensoren. Hierdoor is er bij winterweer minder kans op vertragingen en kunnen we waar nodig sneller de dienstregeling aanpassen”, laat woordvoerder Jaap Eikelboom weten. Het betekent dus niet dat de winterproblemen als sneeuw voor de zon verdwijnen, maar wel dat de overlast wordt beperkt.

Hopen op een strenge winter

Het is overigens niet zo dat de sensoren meteen op al het spoor in Nederland worden aangebracht. Na de eerste tests met een aantal verschillende sensoren, wordt nu een grotere test rond Utrecht Centraal uitgevoerd. Hierdoor kunnen de sensoren deze winter worden getest onder allerlei weersomstandigheden. In dat opzicht zou ProRail wel een strenge winter met veel vorst en sneeuw kunnen gebruiken. “Maar het belangrijkste vinden we natuurlijk dat de treinen blijven rijden”, aldus Eikelboom.

In het voorjaar wordt het project geëvalueerd. En daarbij wordt vooral ook kritisch gekeken naar hoe de data nu precies wordt verwerkt en toegepast. “Je kunt wel allemaal data verzamelen, maar het gaat er vooral om wat je er mee doet.” Mochten de tests deze winter goed verlopen dan wordt gekeken naar de verdere uitrol in Nederland, maar daarvoor heeft ProRail nu nog geen tijdspad voor ogen.