Google-CEO: ‘Nepnieuws kan uitkomst verkiezingen hebben bepaald’

“Het promoten van echte verhalen is belangrijk voor ons”, zei Sundar Pichai, CEO bij Google, in een interview met de BBC. Hiermee reageerde hij op de ophef over nepnieuws die ontstond na de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten. “Bij Google hebben we het altijd belangrijk gevonden om de meest relevante en meest accurate resultaten aan gebruikers te tonen en dat is waar vrijwel al onze energie uiteindelijk naartoe gaat.”

Maar volgens Pichai moeten we niet vergeten dat Google dagelijks miljarden zoekopdrachten krijgt en dat het dus niet altijd goed is. “Dat zijn leermomenten voor ons en we zullen het zeker oplossen. In de afgelopen dagen hebben we aangekondigd dat we advertenties verwijderen van alles dat we identificeren als nepnieuws. In het afgelopen jaar hebben we gekeken naar hoe we aantonen dat artikelen echt zijn en hoe we die beter kunnen promoten”, vertelt de CEO over de initiatieven die Google heeft ondernomen.

Invloed

Natuurlijk is het de grote vraag of Pichai ook denkt dat het nepnieuws de uitkomst van de verkiezingen heeft beïnvloed. “Ik ben er niet geheel zeker van”, reageert hij. “Het is belangrijk om te bedenken dat dit een nek-aan-nekrace was en als ik er wetenschappelijk naar kijk kan één op de honderd stemgerechtigen met zijn stem de uitkomst de ene of de andere kant op laten gaan. Als je het over zulke kleine verschillen hebt, dan zijn er veel factoren die er bij helpen. Ik denk dat daar een enorm debat over is, maar ik ben er niet volledig zeker van wat de oorzaak hiervan is.”

Toch geeft Pichai wel toe dat juist bij dit soort kleine verschillen de meningen van mensen kunnen worden beïnvloed door nepnieuws, in sommige gevallen genoeg om hun stem te laten veranderen. “Ik denk dat nepnieuws als geheel een probleem kan zijn. Vanuit ons perspectief zou er geen situatie mogen zijn waarin er valse verhalen worden verspreid, dus we vinden het belangrijk om het beter te doen. Ik denk dat we er net zoveel over moeten praten als dat we er aan werken, om er zeker van te zijn dat we het nieuws naar vertrouwde bronnen duwen, meer feiten controleren en onze algoritmes beter laten werken.”

Pichai neemt hiermee duidelijk een ander standpunt in dan Facebook-baas Mark Zuckerberg. Die sluit uit dat nepnieuws invloed heeft gehad om de verkiezingsuitslag. Een uitspraak waarop hij veel kritiek heeft gekregen, ook intern naar het schijnt.

Nieuw kantoor

Het interview van de BBC met Pichai werd in de eerste plaats gehouden omdat Google een nieuw hoofdkantoor in Londen opent in 2020. Daarmee krijgt de Britse techsector een gigantische boost, omdat er 3000 nieuwe banen bijkomen. “We zien hier grote kansen”, zegt de CEO hierover.

Na de Brexit was het natuurlijk even spannend of de techsector wel in het Verenigd Koninkrijk zou blijven en of er nieuwe investeringen gedaan zouden worden. Pichai heeft echter duidelijk gemaakt dat de kracht van de Britse economie groter is dan de Brexit. “De innovatie die we hier zien, het talent dat we hier hebben en hoe cutting edge we de technologie hier kunnen maken, maakt dit een geweldige plek voor ons om te investeren.”

Natuurlijk werd er ook gevraagd over de ophef over hun belastingen en de beschuldigingen over misbruik van hun dominantie positie. “Als een bedrijf willen we een goede burger zijn in iedere markt en dat geldt ook voor het Verenigd Koninkrijk”, antwoordde Pichai. “Qua belastingen: we voegen veel toe aan de Britse economie en we maken het mogelijk voor bijvoorbeeld kleine bedrijven om de motor van elke economie te zijn.”