Bunq wil dat we gaan betalen met onze smartphone in de horeca

Betalen heeft de afgelopen jaren flink wat ontwikkelingen doorgemaakt. Zo zagen we eerst de opkomst van internetbankieren, vervolgens kon dat ook via je telefoon en tegenwoordig kun je zelfs contactloos betalen in winkels. bunq gooit er nog een schepje bovenop: betalen in de horeca kun je vanaf nu ook met alleen je smartphone doen, zonder dat je daar een specifiek toestel voor nodig hebt.

bunq werkt hiervoor samen met Eijsink Afrekensystemen, Kassanet Pieterse en Countr POS. Een pinterminal die na een avondje uit naar je tafel gebracht wordt, moet met hun nieuwe app overbodig worden. Ben je namelijk een klant bij deze bank, dan kun je met je app een QR-code scannen die geprint wordt op de bon of getoond wordt op de kassa. In de app komt vervolgens een betaalverzoek, dat je accepteert. De horecagelegenheid krijgt het geld direct bijgeschreven.

Bunq

“Omdat je alleen je smartphone nodig hebt is deze betaalvorm een stuk sneller dan pin- of cashbetalingen”, vertelt Ali Niknam, CEO en Founder van bunq. “Daarnaast worden betalingen altijd realtime verwerkt, waardoor horecaondernemers en klanten precies weten wat er op hun rekening staat. Ook tijdens feestdagen en in het weekend. Omdat de volledige bon zichtbaar blijft in de app, kan je de details van transacties altijd terugkijken. Dat is handig voor de horecaondernemer én klant.”

Overal gebruiken?

Nadeel is dus wel dat zowel de horecagelegenheid als jijzelf een bunq-rekening nodig hebt. Hoeveel klanten de bank inmiddels heeft, is echter niet bekend. Het bedrijf zelf zegt dat de nieuwe feature door alle horecagelegenheden te gebruiken is, maar of je het dus ook overal zult tegenkomen, is nog maar de vraag.

ING gebruikt inmiddels ook QR-codes voor betalingen in zijn app en de bedoeling is dat alle banken dit gaan ondersteunen (ook tussen verschillende banken). Hopelijk krijgt het initiatief van bunq dan ook opvolging van anderen.