ING laat klanten met iPhone geld overmaken via Siri

De afgelopen jaren is geld overmaken steeds eenvoudiger geworden en vanaf vandaag is het bij ING nog eenvoudiger. Je kunt namelijk nu ook met Siri betalen, zo maakte ING bekend. Daarmee is het de eerste grote Nederlandse banken-app die deze feature toevoegt.

Om de functie aan te zetten, update je de app. Vervolgens kijk je bij je instellingen of Siri aan staat. Daar zie je ook van welke bankrekening de spraakassistent van Apple gebruikmaakt. Belangrijk als je meerdere rekeningen hebt. Staat alles aan, dan kun je Siri niet alleen geld over laten maken, maar ook een betaalverzoek aanmaken die je naar iemand anders kunt versturen.

Wil je betalen, dan ontgrendel je de telefoon en zeg je “Hé Siri, ik wil geld overmaken”. Geef het bedrag aan en bevestig met TouchID of met de mobiele pincode in de app van ING. Eenvoudiger kan dus bijna niet.

Wil je geld ontvangen van iemand, dan vraag je Siri hierom. Ook hier geef je een bedrag op en bevestig je het betaalverzoek. Vervolgens wordt deze verder afgehandeld in de app van ING en kun je het verzoek delen via onder meer iMessage, WhatsApp of e-mail. Ook kan een andere ING-gebruiker direct de QR-code op je scherm scannen. Het enige wat Siri niet voor je kan doen, is het opvragen van je saldo. En da’s qua privacy, misschien maar goed ook.

Andere apps

Overigens werkt Siri ook samen met andere financiële apps, bijvoorbeeld PayPal. De mogelijkheid ontstond nadat Apple de SiriKit voor developers beschikbaar maakte in iOS 10.

Daardoor kan de spraakassistent ook met derde partijen aan de slag, bijvoorbeeld om een taxi te bestellen, een chatbericht te versturen of geld over te maken. Tot nu zijn er nog niet heel veel Nederlandse bedrijven die hier gebruik van maken, ING is één van de eersten.