Netflix heeft een nieuw record neergezet: in het laatste kwartaal van vorig jaar kreeg de streamingdienst er 7 miljoen nieuwe abonnees bij. Veel meer dan de in eerste instantie beoogde 5,2 miljoen. Dit blijkt uit de rapportage van Netflix over het laatste kwartaal van 2016 (pdf).
Door de stijging komt het totale aantal nu uit op 93 miljoen. 89 miljoen van hen hebben een betaald abonnement. In het derde kwartaal van vorig jaar groeide Netflix ook al sneller dan verwacht, terwijl het bedrijf daarvoor een klein dipje had.
Twee miljoen van de nieuwe abonnees die er gedurende de laatste drie maanden van het jaar bijkwamen, komen uit de Verenigde Staten, de rest uit andere landen. Daarmee zijn er flink meer abonnees buiten de VS bijgekomen, wat in heel 2016 sowieso zorgde voor de groei die de dienst doormaakte.
Op dit moment woont 47 procent niet in de VS. Waar ze dan wel wonen, is niet bekend gemaakt. Netflix geeft namelijk geen cijfers per land vrij.
Originele content
Onder meer de originele content van Netflix draagt bij aan de hoge cijfers. Maar Netflix kijkt ook naar lokale content die in meerdere regio’s populair zijn. Dan gaat het bijvoorbeeld om anime uit Japan. Nieuwe abonnees kun je immers werven met originele content, maar als de serie afgelopen is, moet er wel genoeg zijn om te blijven hangen.
Toch wordt er nog altijd flink geïnvesteerd in het maken van originele contant. Dit jaar gaat Netflix namelijk zes miljard dollar investeren in eigen films en series. Dat is een miljard meer dan in 2016. De kans is dus groot dat we de komende tijd nog meer krijgen om te bingewatchen.
Omzet
Overigens zorgde het groeiende succes ook voor een leuke omzet in het afgelopen kwartaal. In totaal harkten ze 2,4 miljard dollar aan omzet binnen, tegenover 1,7 miljard dollar een jaar eerder. Daarmee kwam de nettowinst uit op 67 miljoen dollar.