‘Inkomsten eSports-industrie stijgen in 2020 naar 1,5 miljard dollar’

De inkomsten van de eSports-industrie stijgen in 2020 naar 1,5 miljard dollar. Dat verwacht marktonderzoeker Newzoo. De inkomsten van de industrie zullen daarmee een toename kennen van meer dan 200 procent vergeleken met vorig jaar. In 2016 was de totale omzet van de industrie volgens Newzoo 493 miljoen dollar.

Dit jaar stijgt de omzet met 41 procent naar 696 miljoen dollar. Het overgrote deel daarvan is afkomstig van merken die in eSports investeren: 517 miljoen dollar. Uitgevers van games gaan dit jaar volgens Newzoo 116 miljoen dollar investeren. De overige 63 miljoen dollar is afkomstig van consumenten. Zij spenderen het geld onder meer aan tickets en merchandise.

Publiek

Ook het eSports-publiek gaat de komende jaren volgens Newzoo flink groeien. Het aantal fanatieke supporters zal groeien van 162 miljoen vorig jaar tot 191 miljoen in 2017, een stijging van ongeveer 18 procent. Iets meer dan de helft van het aantal fans zal dit jaar afkomstig zijn uit Azië (51 procent). Daarna volgen Europa (18 procent) en Noord-Amerika (13 procent).

Het aantal fanatiekelingen zal in 2020 gegroeid zijn naar 286 miljoen supporters. Het totale publiek zal volgens het onderzoeksbureau tot die tijd groeien met 82 procent. In 2016 keken volgens het bedrijf in totaal 323 miljoen mensen naar eSports. In 2020 zijn dat 589 miljoen mensen.

De afbeelding bij dit artikel is onder Creative Commons BY-SA 4.0 beschikbaar gesteld door Wikimedia-gebruiker Gabriel.gagne.