Klanten van Vodafone en KPN kunnen smartphone gebruiken als ov-chipkaart

Klanten van Vodafone en KPN kunnen vanaf maandag hun Android-smartphone gebruiken in om te checken in het openbaar vervoer. De dienst maakt gebruik van een app en de ov-chipkaart is niet meer nodig.

Om gebruik te maken van de dienst moeten gebruikers hun nfc-simkaart gebruiken. Ook moet er een versie van Android 4.4 of hoger op de telefoon actief zijn. Bij het in- en uitchecken hoeft de telefoon niet aan te staan, omdat bij een lege batterij de nfc-chip in het toestel blijft werken. Het is onduidelijk wanneer andere bedrijven als Apple meewerken met de nieuwe dienst.

Wie er gebruik wil maken van de mogelijkheid moet zich aanmelden op ov-chipmobiel.nl, waarna de digitale ov-kaart op je telefoon geïnstalleerd kan worden.

Vooralsnog beperkt

De dienst is ontwikkeld door telecombedrijven en ov-bedrijven en is naast Vodafone en KPN ook voor de KPN-dochters Simyo, Yes Telecom en Telfort beschikbaar. Vodafone-klanten moeten de app installeren via de Vodafone Wallet-app. Klanten van KPN moeten de ov-chipmobiel-app gebruiken. Anders providers bieden de dienst nog niet aan. De grootste provider die nu niet meedoet is T-Mobile. Het bedrijf laat weten dat het nog niet bekend is wanneer de dienst bij hen actief wordt.

Bij het inchecken met hun smartphone betalen gebruikers vooralsnog het volle tarief. Automatisch opladen kan ook ingeschakeld worden. In een later stadium kunnen abonnementen en trajectkaarten aan de mobiele ov-chipkaart toegevoegd worden. De dienst is nu dus nog vrij beperkt.