Vijf procent van de ‘Russische Facebook-advertenties’ was ook zichtbaar op Instagram. Dat heeft Facebook vrijdag bevestigd. Het gaat om advertenties waarvan Facebook vermoedt dat ze door Russen zijn gekocht om de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden.
Vorige week overhandigde het techbedrijf de 3.000 advertenties aan het Amerikaans Congres voor onderzoek. In een blogbericht verklaarde Facebook waarom het bedrijf dat heeft gedaan. Ook deelde het details over de advertenties.
Daaruit kwam al naar voren dat de advertenties vermoedelijk ongeveer door 10 miljoen mensen zijn bekeken. Minder dan de helft daarvan (44 procent) vond plaats vóór de Amerikaanse presidentsverkiezingen op 8 november. De andere 56 procent van de advertenties werd ná de verkiezingsdag getoond.
Afgelopen vrijdag voegde Facebook een nieuw detail toe aan de lijst, namelijk dat de advertenties ook zichtbaar waren op Instagram. Het gaat om vijf procent van de ruim 3.000 advertenties. Dat komt neer op minstens 150 advertenties. Volgens Facebook hebben deze advertenties zo’n 6.700 dollar gekost.
Kosten
De totale kosten van de ruim 3.000 advertenties liggen volgens Facebook op ongeveer 100.000 dollar. Dat bedrag is tussen juni 2015 en mei 2017 aan de verdachte advertenties gespendeerd. Minstens 30.000 dollar ging naar een kleine groep van ongeveer 30 advertenties.
De overige 70.000 dollar werd gespendeerd aan de overige advertenties. Aan de helft van alle advertenties is volgens Facebook minder dan 3 dollar besteed. De andere helft kostte dus tussen de 3 en 1.000 dollar per advertentie.
Zaterdag werd bekend dat Facebook politieke advertenties op zijn platform voortaan handmatig gaat goedkeuren. Tot nu toe werden alle advertenties gekocht en verwerkt via een automatisch systeem.