Twitter maakt voortaan alle advertenties en wie ze gekocht heeft openbaar

Twitter gaat voortaan laten zien welke advertenties er op het medium getoond worden en wie daarvoor betaald heeft. Dat doet het sociale medium met een nieuw openbaar transparantiecentrum. Het centrum wordt in de aankomende weken in Amerika geïntroduceerd en later wereldwijd uitgerold.

In het transparantiecentrum kun je straks zien welke advertenties er op Twitter te zien zijn. Ook gepromote tweets verschijnen daarin. Verder kun je zien hoe lang die advertenties al getoond worden en welk reclamebedrijf er achter zit. In een overzicht wordt weergegeven welke advertenties er persoonlijk op jou gericht worden en op welke informatie dat gebeurt.

Verder kun je voortaan een reactie geven op advertenties en een klacht indienen. Op die manier wil het medium ongepaste reclames sneller verwijderen.

Politieke advertenties

Twitter heeft ook een nieuw beleid voor politieke advertenties gemaakt, nu blijkt dat Russische organisaties met politieke advertenties de publieke opinie probeerden te beïnvloeden. Alle politieke advertenties worden voortaan beter herkenbaar gemarkeerd. Daarnaast krijgen ze een eigen sectie in het transparantiecentrum.

Twitter-advertenties

In die aparte sectie kun je de volledige campagne van de adverteerder zien, dus ook zijn eerdere advertenties. Daarnaast wordt er weergegeven op welk publiek de advertenties worden gericht. Bovendien mag niet iedereen zomaar een dergelijke advertentie plaatsen; hier komen striktere eisen voor. Ook worden de mogelijkheden om een specifiek publiek te bereiken verminderd voor politieke advertenties.