Bierbrouwer Budweiser bestelt 40 Tesla Semis

Vorige maand presenteerde Tesla zijn een elektrische vrachtwagen, de Tesla Semi. De truck werd met groot enthousiasme onthaald, maar werden nog niet massaal aangekocht. De reden is waarschijnlijk dat elektrische vrachtwagens nog niet uitvoerig getest zijn.

Anheuser-Busch, het bedrijf achter onder meer het biermerk Budweiser, brengt daar nu verandering in. De grootste bierfabrikant ter wereld liet weten een order geplaatst te hebben voor veertig Tesla Semis, meldt Digital Trends. Het is waarschijnlijk de grootste bestelling van de trucks tot nu toe. Als reden geeft de bierbrouwer te willen werken aan duurzaamheid. In 2025 wil Anheuser-Busch zijn CO2-uitstoot met 30 procent verminderd hebben. Dat zou gelijk staan aan het schrappen van 500.000 auto’s per jaar.

De toekomst van vrachtverkeer

Een tweede reden om op de Tesla Semi over te stappen is de veiligheid op de weg. De Semi heeft een optie om de vrachtwagen zelfrijdend te maken. Anheuser-Busch gelooft dat elektrische en zelfrijdende wagens de toekomst zijn van vrachtverkeer op de weg, en wil deze trends vroeg oppikken.

Forbes ziet nog wel wat obstakels voor de Semi. Tesla gaf aan dat de elektrische vrachtwagen 40 ton kan dragen. Volgens Forbes weegt de batterij alleen al 7 ton. Hoewel de vroege bestellingen van Anheuser-Busch, Walmart en DHL vanuit een pr-standpunt heel gunstig zijn, brengen ze relatief weinig op. Deze twee factoren zouden nadelig kunnen uitpakken voor de Tesla Semi op de lange termijn, voorspelt Forbes. De Tesla Semi gaat naar verwachting in 2019 in productie.

De foto bij dit artikel is door Wikimedia-gebruiker Smnt beschikbaar gesteld onder Creative Commons BY-SA 4.0.