‘Facebook stopt met het betalen van uitgevers om video’s te maken’

Facebook wil nieuwsuitgevers niet langer betalen om video’s voor het bedrijf te maken. Dat schrijft Digiday op basis van meerdere anonieme bronnen. Sinds april dit jaar betaalt Facebook diverse uitgevers om video’s op hun tijdlijn te plaatsen. In 2016 betaalde Facebook uitgevers ook al voor het publiceren voor livestreams.

Uitgevers die aan het programma van Facebook meedoen, moesten maandelijks een aantal minuten aan video’s publiceren om betaald te worden. De deal vereiste bovendien dat reguliere video’s minimaal 90 seconden lang waren. Livevideo’s moeten minimaal 6 minuten duren. Deze lengtes waren nodig omdat Facebook tests uitvoerde waarbij (live) video’s werden onderbroken door reclame.

Naast nieuwsuitgevers doen ook enkele beroemdheden en andere videomakers aan het programma mee. Volgens een bron van Digiday ging het in totaal om ongeveer 300 partijen. Aan het einde van dit jaar lopen de meeste deals af. Sommige uitgevers hebben hun afspraken met Facebook nog tot begin 2018 lopen.

Betalen voor livestreaming

Facebook begon in 2016 met het betalen van uitgevers voor het streamen van live video’s. Onder meer BuzzFeed, The New York Times, Vox Media en The Washington Post behoorden tot de partners van Facebook. Begin dit jaar bleek dat Facebook wil dat uitgevers zich meer focussen op reguliere video’s, in plaats van livestreams. Het plaatsen van livestreams werd echter niet helemaal afgeschreven, schrijft Digiday.

Het betalen van uitgevers was voor Facebook een experiment om te kijken hoe het met video geld kon verdienen, vertelt een anonieme uitgever aan Digiday. Hij zegt dat dit tot nu toe tot weinig heeft geleid en dat hij, als uitgever, minder video’s op Facebook gaat plaatsen nu hij er geen geld meer voor krijgt.

Ook lijkt het alsof de uitgever een beetje klaar is met Facebook. “Ik ben er nog niet zeker van dat we teruggaan naar Facebook als ze over zes maanden bij ons aankloppen om te betalen voor een ander programma.”