‘Slimme speakers zijn een populairder kerstcadeau dan wearables’

Slimme speakers zijn in de Verenigde Staten dit jaar waarschijnlijk een populairder kerstcadeau dan wearables. Dat verwacht analysebureau eMarketer. Dat komt waarschijnlijk omdat wearables niet aan populariteit groeien. Ook enkele nieuwe smartwatches konden de markt dit jaar geen nieuw leven inblazen.

Volgens eMarketer gebruiken 44,7 miljoen volwassenen in de Verenigde Staten momenteel minstens een keer per maand een wearable. Dat komt neer op 17,7 procent van alle mensen van 18 jaar of ouder. Volgend jaar groeit de markt gestaag, verwacht eMarketer, naar 50,1 miljoen volwassen gebruikers (19,6 procent).

Ook van 2019 tot en met 2021 groeit de markt door, maar niet hard. Het analysebureau verwacht dat over drie jaar 59,5 miljoen volwassen Amerikanen elke maand een wearable gebruiken (22,6 procent).

De relatief hoge prijs van een smartwatch is de oorzaak van de trage groei, denkt eMarketer. De groei komt vooral door nieuwe bezitters van smartwatches, maar de markt van wearables wordt vooralsnog gedomineerd door gezondheids- en fitnesstrackers.

Slimme speakers

Slimme speakers zijn door hun relatief lage prijs juist wel populair, ook als kerstcadeau, verwacht eMarketer.

Eerder dit jaar berekende het analysebureau dat vooral de Amazon Echo populair is. De speaker was in mei goed voor 70,6 procent van de markt. De Echo werd gevolgd door Google Home, die 23,8 procent van de markt in handen had.

Destijds had een andere techgigant, Apple, zijn slimme speaker echter nog niet gelanceerd. De HomePod werd pas in juni gepresenteerd.