Facebook legt meer nadruk op posts van vrienden. Facebook laat gebruikers zelf bepalen of een nieuwsbron betrouwbaar is. Facebook experimenteert met sectie voor lokaal nieuws. Het zijn slechts enkele onderwerpen waarmee Facebook in de eerste drie weken van dit jaar het nieuws haalde. En stuk voor stuk gaat het over dingen die Facebook verandert aan zijn product.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over Facebook.Nu heeft Facebook altijd al heel veel veranderd, maar zeker het afgelopen jaar krijgen die veranderingen meer aandacht dan ooit. Dat heeft niet zoveel te maken met Facebook zelf, maar vooral met de media. De veranderingen raken hen namelijk direct en dus zijn geneigd er eerder over te schrijven. Het gaat over nieuws op Facebook, nep en echt. En dus maakt het nieuws nieuws van nieuws op Facebook.
Nu kan ik een – volgens mij best interessante – column schrijven over de relatie tussen de media en Facebook. Over of het goed of slecht nieuws is dat posts van pagina’s (en dus van media) minder bereik krijgen doordat Facebook zijn algoritmes aanpast. Over hoe media het maximale uit Facebook kunnen halen, zonder te afhankelijk te worden van het medium. Het probleem is dat ik dan mee ga in alle aandacht voor nieuws op Facebook. Dat terwijl het veel interessanter is om even uit te zoomen.
Negatief effect
Is het spenderen van tijd op social media slecht voor ons? Deel deze quoteEr gebeurde namelijk iets bijzonders eind vorig jaar. Facebook schreef een blogpost waarin het ingang op de vraag: is het spenderen van tijd op social media slecht voor ons? Opvallend, aangezien het bedrijf er al jaren alles aan doet om ons zoveel mogelijk tijd te laten doorbrengen op Facebook.
Facebook ontkent in dat artikel niet dat social media een negatief effect op ons kan hebben. Het zegt dat mensen negatieve gevoelens kunnen krijgen als ze door hun timeline scrollen, zoals uit wetenschappelijk onderzoek blijkt.
Het bedrijf heeft echter ook een oplossing: interacteren en communiceren. Op Facebook. De oplossing van het internetbedrijf om de negatieve effecten van social media teniet te doen is meer Facebook gebruiken. Zo kennen we Facebook weer!