Als ik tegen mensen over een nieuwsbrief begin, dan roept dat regelmatig nostalgische gevoelens op naar de begindagen van het internet. Naar de tijd dat sociale media nog niet bestonden en het internet bestond uit websites en e-mail. Een nieuwsbrief was een soort combinatie daarvan: e-mail van websites.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over het hernieuwde succes van nieuwsbrieven.Nu zijn nieuwsbrieven sindsdien nooit weggeweest, maar je zag wel dat ze jarenlang vooral werden ingezet als marketingmiddel. Bedrijven stuurden productupdates naar je toe via e-mail onder de noemer nieuwsbrief. En webwinkels en online dienstverleners hebben er een sport van gemaakt om een nieuwsbrief te sturen die precies aansluit bij wat je op dat moment zoekt, op basis van de data die ze over je hebben. Daar is niks mis mee, maar deze digitale reclamefolders hebben natuurlijk weinig meer met een ouderwetse nieuwsbrief te maken.
De laatste jaren zie je de traditionele nieuwsbrief echter weer terugkomen. Websites beginnen weer inhoudelijke content te delen via e-mail. Sterker nog: veel nieuwsbrieven die nu worden verstuurd zijn inhoudelijker dan ooit. Waar sites eerst een soort overzicht stuurde van hun belangrijkste berichten, zie je dat er nu veel meer wordt ingezet op specifieke thema’s. En dat er onafhankelijke experts in plaats van een blog een nieuwsbrief beginnen waarin ze hun analyses delen.
Voordelen van een nieuwsbrief
Een nieuwsbrief gaat dwars door alle filters heen Deel deze quoteDat de nieuwsbrief een succesvolle comeback heeft gemaakt, heeft allerlei oorzaken. De belangrijkste is in mijn ogen dat het een prettig alternatief biedt voor social media. De oneindige tijdlijnen die vaak worden gevuld met snackcontent zijn niet de beste plek om je te verdiepen in één onderwerp. Het is een prima plek om bij te blijven over allerlei dingen die er spelen in je eigen omgeving en in de wereld, maar het biedt je niet zo snel een goed overzicht van datgene dat je echt moet weten over een onderwerp.
Daar komt bij dat tijdlijnen steeds meer gefilterd worden door algoritmes. Facebook, Instagram en zelfs de selectie tweets die je op Twitter als eerste ziet, zijn gefilterd. E-mail is dat niet. Een nieuwsbrief gaat dwars door alle filters heen, je krijgt hem gegarandeerd binnen in je mailbox. Hij is ook nog eens eindig. Waar een tijdlijn nooit klaar is, kun je een nieuwsbrief uitlezen en weet je dat je bij bent. Ik merk zelf dat ik in de zee van oneindigde informatie op het internet, heel blij wordt van dingen die afgelopen zijn.