Spotify gaat onder de naam SPOT naar de beurs in New York

Spotify

Het is officieel: Spotify gaat naar de beurs. Het bedrijf heeft zich aangemeld voor een notering op de New York Stock Exchange, onder de naam SPOT. De documenten zijn ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond Securities and Exchange Commission.

Reden om naar de beurs te gaan is om bestaande aandelen die in handen zijn van geldschieters aan de beurs te registreren. De aandelen zijn volgens de ingediende documenten samen 1 miljard dollar waard. Dat bedrag lijkt slechts tijdelijk. Wat de echte prijs van een aandeel in de streamingdienst kost, wordt later pas bekend.

Spotify kiest voor een directe notering op de beurs. Dat is relatief ongebruikelijk. Bedrijven willen met een beursgang meestal geld ophalen bij nieuwe investeerders. Maar als de streamingdienst de directe notering succesvol weet te volbrengen, kan dat invloed hebben op hoe andere techbedrijven naar de beurs gaan.

Overigens zitten er ook voordelen aan een directe beursgang. Je hoeft namelijk niet alle toeslagen aan een bank te betalen die gebruikelijk zijn bij een beursgang.

Cijfers

Spotify heeft ook direct zijn meest recente cijfers openbaar gemaakt. In totaal heeft de dienst nu 71 miljoen betalende gebruikers. In totaal zijn er 159 miljoen gebruikers. Dat is een flinke stijging ten opzichte van juni 2017, toen dat aantal nog op 50 miljoen betalende gebruikers stond en er 140 miljoen gebruikers in totaal waren.

In 2017 draaide het bedrijf een omzet van bijna 4,1 miljard euro. Het operationeel verlies was 738 miljoen euro.