Abonnees, advertenties, evenementen, branded content en zo kan ik nog wel even doorgaan. De gemiddelde uitgever heeft op dit moment zes verschillende bronnen van inkomsten, blijkt uit een enquete van het Reuters Institute for the Study of Journalism. Er is voor media niet één manier om online geld te verdienen. Om genoeg geld binnen te halen moet je allerlei inkomstenbronnen combineren.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over verdienmodellen in de journalistiek.Nu is dat opzich niks nieuws. Vroeger verdienden papieren media ook geld met een combinatie van abonnementen, losse verkoop en advertenties. Een groot verschil is echter dat er nu nog meer inkomstenbronnen nodig zijn om rond te komen en dat iedere uitgever ervoor kiest om ze op een andere manier in te zetten.
Neem kranten. Die hadden vroeger een abonneemodel en lagen in het krantenrek in de supermarkt. Daarnaast verkochten ze advertenties. Nu waren er natuurlijk verschillen in abonnementsvormen en prijzen, maar in de basis volgde iedereen hetzelfde verdienmodel. Nu zie je dat de ene krant al zijn artikelen achter een harde paywall stopt en een andere kiest voor een paywall waarbij je vijf stukken gratis mag lezen. En dan vergeet ik bijna de kranten die een deel van hun artikelen als een soort plus-artikelen aanbieden en de rest gratis beschikbaar maken.
Niemand weet nog wat de beste vorm van een paywall is en je kunt je ook de vraag stellen of die er is. Misschien hangt de vorm wel af van hoe je de boodschap eromheen verpakt en welk medium je bent. Misschien is de vorm eignelijk wel helemaal niet datgene waar kranten naar moeten zoeken.