Dankzij het internet hebben we de afgelopen 20 jaar – en zeker gedurende de tweede helft van die periode – toegang gekregen tot oneindig veel content. En al die content – van nieuwsartikelen tot tv-series tot memes – vecht om onze aandacht, om onze tijd. Die tijd is dan ook bepalend voor de toekomst van media.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij (opnieuw) over wat hem opviel op SXSW.Dat beeld schetste Alex Chung, de oprichter van Giphy op SXSW afgelopen week. Twee jaar geleden gaf Chung op die conferentie al een presentatie over Giphy, waarbij zijn slides (uiteraard) enkel bestonden uit gifjes. Dit jaar was het tijd voor een vervolg. ‘The End of Content’ was de onheilspellende titel van zijn presentatie.
Hij vergeleek de contentwereld met de huizenmarkt. Er is maar een beperkte hoeveelheid woningen, net zoals we maar een beperkte hoeveelheid tijd hebben. En waar alle mensen strijden om die huizen, strijdt alle content om onze tijd. De beste tijd is prime time, ’s avonds thuis op de bank; iets wat Chung vergelijkt met de woningen in Malibu. Die tijd gaat naar de partijen met het meeste geld (want iets wat schaars is, is duur), oftewel naar Netflix.
Maar hoe krijg je als ‘gewone’ maker van content dan de tijd van de mensen? Ook hier trekt Chung de vergelijking met de huizenmarkt. Als de huizen schaars en dus duur zijn, ga je met huisgenoten een huis delen om de kosten te drukken. In het geval van content ga je de tijd van mensen delen met bedrijven om het betaalbaar te houden, wat resulteert in branded content.
Of je kiest natuurlijk voor de buitenwijken of het platteland. In het geval van content is zijn dat de korte momenten die we op een dag hebben en even naar onze telefoon grijpen. De momenten die we doorbrengen op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Dat betekent dat je de content die je maakt daarop aan moet passen.