ACM deed invallen bij datingsites wegens misleiding met nepprofielen

Deze week heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) invallen gedaan bij bedrijven achter datingsites. De bedrijven worden verdacht van het werken met nepprofielen, om klanten zo geld uit de zak te kloppen. Dat meldt NU.nl.

Mensen die de sites bezoeken zouden berichten krijgen van nepprofielen. Die berichten worden verstuurd door werknemers van de bedrijven. Gebruikers moeten vervolgens per bericht betalen om hierop te reageren.

Onderzoek

De ACM doet nu onderzoek om te zien of de websites consumenten misleiden. Ook attendeert de organisatie klanten er op alert te zijn als ze moeten betalen per bericht. Dat kan er op duiden dat er met neoprofielen gewerkt wordt.

Volgens de instantie gaat het vaak om een kwetsbare groep die van dit soort praktijken slachtoffer wordt.

De ACM maakt zolang het onderzoek loopt niet bekend bij welke ondernemingen er invallen zijn gedaan. De waakhond kan niet zeggen hoelang het onderzoek duurt.