Google Home, Google Assistant

Slimme speakers zijn een middel, geen doel opzich

Elger van der Wel

Media-organisaties vragen zich af wat ze met slimme speakers moeten. Begin gewoon bij het begin.

Eind vorig jaar schreef ik een column ‘Hoe slimme speakers in 2018 ons mediagedrag gaan veranderen‘. Ik was iets te optimistisch toen ik dat schreef, want met nog vier maanden te gaan in 2018 is er nog niks veranderd. Tot op de dag vandaag kun je in Nederland nog geen slimme speaker kopen die Nederlands spreekt, maar daar gaat wel op zeer korte termijn verandering in komen.

Elger van der WelElger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over het bedenken van toepassingen voor slimme speakers.Enkele weken geleden lanceerde Google de Nederlandstalige Google Assistent. Op dit moment is de deze (spraak)assistent enkel nog beschikbaar op smartphones; native in een Android-toestellen met de laatste software update en via de Google-app op iOS. De bijbehorende Google Home-speakers worden op korte termijn in Nederland gelanceerd, zodat iedereen ze rond de feestdagen cadeau kan krijgen.

En dan wordt het interessant, want, ook al gebeurt het dan iets later dan ik had gehoopt, de slimme speakers komen naar onze woonkamers en zullen ons mediagedrag veranderen. Bij veel bedrijven, juist ook in de media, leeft dan ook de vraag: wat moeten we ermee? Eigenlijk is dat de verkeerde vraag, want je zou je de vraag moeten stellen: moeten we er wat mee?

Niet dat ik mensen wil ontmoedigen om na te denken over de mogelijkheden en nieuwe dingen te proberen. Alles behalve. Maar ik merk wel dat er nu over slimme speakers en spraakassistenten wordt gedacht alsof het een doel op zich is. Alsof je je plek binnen bijvoorbeeld de Google Assistent koste wat kost moet veroveren. Terwijl je dat uiteindelijk vooral zou moeten doen met een goed concept.

Nieuwsupdates en podcasts

Als het specifiek gaat om nieuws dan is er één manier waarop je sowieso met ‘voice’, zoals het ook wel wordt genoemd, aan de slag kan: je kunt nieuwsupdates aanbieden aan gebruikers. Google heeft deze functie ingebouwd in de Google Assistent en je kunt vrij makkelijk audio-updates toevoegen aan de dienst.

Zo'n slimme speaker is een prima manier om korte podcasts te verspreiden. Daarnaast is zo’n slimme speaker ook een prima manier om korte podcasts te verspreiden. Sinds kort heeft Google podcast-ondersteuning ingebouwd in al zijn producten en kun je dus ook podcasts beluisteren via de Google Home. Zeker kortere podcasts die passen in een dagelijkse routine passen daar perfect bij.

Spraakassistenten bieden echter nog veel meer mogelijkheden, maar omdat het ook voor het publiek een compleet nieuw fenomeen is, is het nog lastig om te weten wat werkt en wat niet en waar behoefte aan is. Experimenteren is dan de enige optie die je hebt en ik wil dat ook zeker niet ontmoedigen, maar het moet wel bij je organisatie passen.

Mislukking

De kans is groot dat je bij wijze van experiment een dienst lanceert voor slimme speakers die vervolgens niet aanslaat en daar moet je wel tegen kunnen. Een mooi voorbeeld: verschillende Amerikaanse media hebben het afgelopen jaar een nieuwsquiz gebouw voor de Google Assistent en/of Amazon Alexa. Onder meer op SXSW heb ik meerdere uitgevers hierover gehoord. Een superleuk experiment dat positieve reacties kreeg, maar na één keer gebruik te hebben gemaakt van de functie keerde niemand terug.

De grote vraag is hoeveel potentie er voor de toekomst in slimme speakers zit Dat is niet erg, dat hoort bij experimenteren, maar ik weet dat er genoeg organisaties zijn waarbij ze na zo’n experiment de spraakassistent en/of slimme speakers afschrijven als een mislukking. Nou kan ik je één ding vertellen: een apparaat dat inmiddels in één op de vijf Amerikaanse woonkamers staat, kun je moeilijk een mislukking noemen. De grote vraag is wel waar mensen het voor gebruiken en hoeveel potentie er voor de toekomst inzit.

Geen doel opzich

Uiteindelijk is spraak namelijk enkel een nieuwe manier om de interactie tussen mens en machine mogelijk te maken. Dat betekent dat het een nieuwe manier is om bijvoorbeeld opdrachten te geven (“doe de lampen aan” en “speel de podcast Rush Talk af”) of om iets op te zoeken (“hoe krijg ik rode wijn uit mijn kleding?” of “hoe laat vertrekt mijn vlucht?”). Het is geen doel op zich om spraak te gebruiken; niemand die zeg: “Ik ga vanavond eens even lekker met de Google Assistent kletsen”.

Het is dan ook helemaal niet erg om als mediabedrijf er nu voor te kiezen om enkel een nieuwsupdate te maken, zoals onder meer de NOS, RTL en 538 Nieuws dat doen. Je hoeft niet meteen te experimenteren met interactieve conversaties of gepersonaliseerde diensten. Natuurlijk is het interessant om daarover na te denken, om dingen uit te proberen, maar zoals ik al zei: enkel als dat experiment en in het DNA van je organisatie zit.

Anders is het goed om gewoon bij het begin te beginnen: haal dit najaar een Google Home in huis en ervaar wat de mogelijkheden zijn. De rest komt nog wel.