‘Facebook verspreidde zelf nepnieuws via ingehuurd PR-bureau’

Facebook

Facebook zou een PR-bureau genaamd Definers Public Affairs hebben ingehuurd om negatief nepnieuws te verspreiden over zijn concurrenten. Dat blijkt uit een verhaal van The New York Times, waar de krant 50 betrokkenen voor interviewde. CEO Mark Zuckerberg zegt van niets te weten.

Het is geen geheim dat Facebook een turbulent jaar heeft gehad. Het begon met het schandaal rondom Cambridge Analytica, en sindsdien kwam het ene na het andere schandaal naar buiten. En nu zit het bedrijf opnieuw in de problemen, maar deze keer doordat het de schade van eerdere negatieve incidenten wilde repareren.

De uitgebreide samenwerking met Definers begon in oktober 2017, nadat het sociale medium steeds vaker negatief in het nieuws kwam wegens zijn rol rondom de Russische inmenging tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016. Toen ging het platform steeds vaker naar het PR-bureau toe.

Negatieve berichten

Definers is een PR-bureau dat werd opgericht door veteranen uit de Republikeinse politiek en een conservatieve nieuwssite genaamd NTK Network in handen heeft om negatieve berichtgeving over concurrenten te verspreiden. Het bedrijf specialiseert zich in het toepassen van politieke tactieken voor bedrijven.

Tech-bedrijven moeten volgens Definers als doel hebben om “positieve content over jouw bedrijf te pushen en negatieve content naar buiten te krijgen over je concurrent”. En dat is precies wat Facebook gedaan zou hebben. Via het PR-bureau werden tientallen negatieve artikelen over andere tech-bedrijven als Google en Apple geschreven. Daardoor zou de negatieve aandacht rondom het sociale medium moeten worden afgeleid.

Een van de tactieken was verder dat Facebook het Amerikaanse Congres overtuigde om topvrouw Sheryl Sandberg uit te nodigen voor een hoorzitting, maar ook gelijkwaardige getuigen van Twitter en Google. Google weigerde die uitnodiging. Gevolg: vrijwel alle aandacht ging naar die weigering, en niet meer naar de inhoud van de hoorzitting.

Zuckerberg ‘weet van niks’

Facebook heeft in een verklaring laten weten dat diverse onderdelen van het artikel van The New York Times niet kloppen. “The New York Times suggereert ten onrechte dat we Definers ooit hebben gevraagd om artikelen te schrijven voor ons, te betalen voor artikelen over ons of om misinformatie te verspreiden”, aldus het sociale medium.

Het bedrijf zegt echter wel alle banden verbroken te hebben met het PR-bureau. Dit deden ze de avond nadat het artikel van The New York Times gepubliceerd werd.

CEO Zuckerberg stelde tijdens een interview met diverse media, waaronder Gizmodo, dat hij niets wist van de samenwerking met Definers. “Ik wist niet dat we met hen samenwerkte”, aldus de topman. “Ik ontdekte het door erover te lezen in The New York Times gisteren.”