The New York Times kwam vorige week met een groot verhaal, waaruit bleek dat Facebook zelf een PR-bureau inhuurde om nepnieuws over concurrenten te verspreiden. CEO Mark Zuckerberg zei van niets te weten, en stelt nu tegenover CNN niet van plan zijn op te stappen. Ondertussen neemt vertrekkend hoofd van publiek beleid Elliot Schrage de schuld op zich, stelt TechCrunch.
TechCrunch heeft een interne memo in handen gekregen die geschreven werd door Schrage. Daarin geeft hij zichzelf de schuld van het inhuren van PR-bureau Definers. Hij geeft toe dat het bedrijf opgedragen werd om negatieve verhalen over de concurrenten te verspreiden, maar stelt ook dat Facebook niet om nepnieuws gevraagd heeft of hiervoor betaalde.
Schrage stelt verder dat zijn vervanger, de voormalige vice-minister-president Nick Clegg, al het werk met alle politieke consultants gaat bekijken. Mogelijk komen daar dus nog meer schandalen uit. Schrage zelf kondigde in juni aan op te stappen, vlak na het schandaal met Cambridge Analytica.
Zuckerberg
Ondertussen heeft Zuckerberg tegenover CNN laten weten niet van plan zijn op te stappen. Ook de verontschuldigende toon die we na Cambridge Analytica hoorde, lijkt verdwenen. “Het is helemaal niet duidelijk voor me dat het rapport (van The New York Times, red.) klopt.”
“We hebben vooraf met journalisten gesproken en hen verteld dat van wat wij gezien hebben veel dingen niet klopten, en ze kozen ervoor om het toch te printen”, aldus de topman. “Veel van de kritiek rondom de grootste problemen was eerlijk, maar ik denk dat als we eerlijk zijn er een groter beeld is. En dat is dat we een andere kijk op de wereld hebben dan de mensen die over ons schrijven.”