Facebook krijgt privacyboete van 5 miljard dollar van FTC

Facebook

De Federal Trade Commission (FTC) heeft aangekondigd dat het met Facebook heeft geschikt in de zaak rondom Cambridge Analytica. Als onderdeel van de schikking moet het sociale medium 5 miljard dollar betalen, schrijft The Verge. Daarnaast is er een nieuw mededingingsonderzoek geopend naar het bedrijf.

De FTC stelt in de schikking dat Facebook de wet heeft overtreden, omdat het data niet wist te beschermen van derde partijen, advertenties aanbood via het gebruik van telefoonnummers die door gebruikers op waren gegeven voor beveiliging, en omdat het tegen gebruikers loog dat zijn gezichtsherkenningssoftware standaard uit stond.

Wegens al die problemen moet het bedrijf nu dus 5 miljard dollar betalen. Dat is de op één-na hoogste boete die de FTC ooit heeft uitgegeven. Maar dat is niet het enige wat in de schikking staat. Ook moet Facebook voldoen aan diverse restricties op zijn bedrijf.

Voorwaarden

Facebook moet bijvoorbeeld ieder nieuw product en iedere nieuwe dienst onderwerpen aan een privacy-review. Die reviews moeten ieder kwartaal ingeleverd worden bij CEO Mark Zuckerberg en controleur van een derde partij.

Ook moet het bedrijf certificaten verzamelen van apps en ontwikkelaars van derde partijen die gebruikersdata van Facebook willen verzamelen. Die certificaten moeten het doel van de data omschrijven en het gebruik ervan. Er zijn echter geen limieten op hoeveel toegang tot data een app of ontwikkelaar kan krijgen als het een certificaat heeft.

Ook de gezichtsherkenningssoftware wordt aan banden gelegd. Facebook moet voortaan toestemming krijgen om nieuwe gezichtsherkenningssoftware-modellen te ontwikkelen. De oudere modellen die zonder die toestemming ontwikkeld zijn, mag het bedrijf wel houden.

Mededingingsonderzoek

Ondertussen heeft Facebook zijn kwartaalcijfers bekendgemaakt, en blijkt dat het bedrijf ondanks de boetes en schandalen gewoon blijft groeien, schrijft The Verge. Maar voor critici is er toch een sprankje hoop: de FTC heeft officieel een mededingingsonderzoek naar het platform geopend, aldus Facebook in zijn cijfers.

Maar de cijfers zijn dus goed voor het bedrijf. Zo steeg de omzet met 28 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2018 naar 16,9 miljard dollar. Het dagelijks en maandelijks actieve gebruikers steeg met 8 procent naar 1,59 miljard en 2,41 miljard mensen.

Foto: Shutterstock.com