Hoe zien de 5 grootste techbedrijven ter wereld de toekomst?

Of je nu Numrush of een ander medium volgt voor technieuws, je krijgt ongetwijfeld het gevoel dat techniek ontzettend snel ontwikkelt. Wij Nederlanders zijn echter vaak niet de meest interessante doelgroep voor de gigantische Amerikaanse techbedrijven, waardoor het weken, maanden en soms zelfs jaren kan duren voordat wij aan de slag kunnen met nieuwe producten en technologieën die elders in de wereld al verkrijgbaar zijn.

Daarom is het des te belangrijker om te weten waarmee de vijf grote techbedrijven op de proppen komen. In dit artikel komen de de grootste en meest relevante techbedrijven voor de doorsnee Nederlander aan bod en kijken we naar hun toekomstvisie.

Facebook

Het bedrijf wat de meeste mensen in Nederland raakt is ongetwijfeld Facebook. Deze social media-gigant heeft naast hun gelijknamige dienstverlening nog twee andere populaire netwerken: Instagram en Whatsapp. Terwijl Facebook door blijft groeien (9,2 miljoen Nederlandse gebruikers, 6,6 miljoen dagelijks) en blijft rommelen met de persoonsgegevens van hun gebruikers, wint Instagram aan populariteit. Bijna twee miljoen Nederlanders maken gebruik van het netwerk en het is vooral populair onder jongeren.

Berichten op Instagram komen op een 100% organische manier tot stand: alles wat een account verstuurt komt aan bij de gebruiker. Waar op Facebook een algoritme bepaalt wat wél en niet binnenkomt. Facebook lijkt daar echter een einde aan te willen maken, Instagram-advertenties worden meer zoals die van Facebook. Dat komt Facebook op de korte termijn ten goede, maar kan anderzijds het platform op langere termijn kan schaden.

WhatsApp is niet zo spannend, Oculus wél WhatsApp is niet het spannendste platform in het bezit van Facebook, maar blijft groeien en heeft 9,5 miljoen Nederlandse gebruikers. Wel spannend is Oculus, een virtual reality-bedrijf dat aangekondigd heeft dat hun VR-bril in het eerste kwartaal van 2016 in de (Amerikaanse) winkels ligt.

Na mijn ervaringen met de Oculus Rift was ik erg onder de indruk van het product, terwijl het toen nog om een prototype ging. Bekijk hieronder mijn interview met Daniël Ernst van The Shoebox Diorama over zijn creaties voor de Rift.

Ik heb een einde gemaakt aan mijn aanwezigheid op Facebook, dat wil zeggen: ik gebruik het enkel nog in verband met mijn studie. Waar Google zich nog kan verbergen achter allerlei projecten, is Facebook eerlijk in wat het doet. Ze verzamelen jouw gegevens om advertenties persoonlijker te richten.

In de nieuwe gebruikersvoorwaarden uit 2015 blijkt dat het nu nog moeilijker is om je gegevens af te schermen, Facebook-diensten worden aan elkaar gekoppeld (Whatsapp en Instagram), Facebook gaat meer data verzamelen en vrienden kunnen (onbewust) jouw data delen met andere gebruikers en apps. In elke andere industrie zou dit beschouwd worden als een strategie die niet lang houdbaar is: de relatie tussen klant is een stuk makkelijker te schaden dan op te bouwen. Facebook gaat hier op de langere termijn grote problemen mee krijgen.

Apple

Apple is niet het meest innovatieve of snelst groeiende bedrijf, maar wél een van de coolste. Het bedrijf lijkt altijd terughoudend en pas met iets op de proppen te komen als het écht kans heeft om te slagen.

Tijdens de meest recente persconferentie op het Worldwide Developers Congres kondigde het bedrijf een muziekdienst (Apple Music), een verbeterde notitie-app en Apple Nieuws aan, respectievelijk om de concurrentie aan te gaan met Spotify/Deezer/Tidal, Evernote en Flipboard/Zite/Blendle.

Maar ook voor Apple staat Nederland niet bovenaan de lijst, zo bestaat het aanbod van Apple Nieuws uit Amerikaanse publicaties en kunnen we na maanden wachten 17 juli eindelijk aan de slag met de Apple Watch. Elger is niet ontevreden over zijn Apple Watch Sport en veel problemen die hij beschrijft pakt Apple aan in het aangekondigde WatchOS 2, die dit najaar zou moeten verschijnen.

Apple Music is vanaf de eerste dag beschikbaar in Nederland. Het platform belooft veel dingen beter te gaan doen dan Spotify, heeft een aantrekkelijke prijs en veel extra’s in onder andere de vorm van een radiostation (Beats 1) en Connect: een sociaal netwerk waar men artiesten kan volgen. Hoewel ik niet zonder Spotify zou kunnen, twijfel ik er geen moment over dat Apple in staat is om deze dienstsoort te domineren.

Ook de komst van de Apple Watch is niet schokkend: Apple heeft altijd al degelijke hardware met goede software geproduceerd en de Watch is geen uitzondering. Ik durf zelfs zo ver te gaan om te zeggen dat het uitbrengen van de Apple Watch de productcategorie valideert: het is voor Apple niet zo moeilijk om vraag te creëren naar een product dat bij lange na niet zo noodzakelijk is als de smartphone.

naarmate de maatschappij zich meer bewust wordt van de noodzaak van privacy, groeit het voordeel voor Apple De meest verrassende zet van Apple kwam namelijk uit een redelijk onverwachte hoek: privacy. Het bedrijf is altijd al kritisch geweest op Googles beleid met betrekking tot het verzamelen en verkopen van gebruikersgegevens. Maar tijdens de WWDC 2015 liet Apple niet alleen hun ongenoegen blijken, er werd zelfs een alternatief aangekondigd.

Apple wil ook intelligentere software maken, software die automatisch orde op zaken stelt voor de gebruiker en relevante informatie presenteert. Waar Google zoveel mogelijk gegevens van de gebruiker verzamelt en deze combineert, wil Apple deze gegevens juist lokaal houden, daar waar de gebruiker er controle over heeft. Deze ideologische stap zorgt er wel voor dat Apple Google probeert aan te pakken met één hand achter de rug.

Eén ding is in ieder geval zeker: Apple moet snel beter worden op het gebied van slimme software en clouddiensten. Smartphones en tablets van degelijke kwaliteit zijn steeds vaker de norm, ook in de lagere regionen van de markt. Dat gezegd hebbende: naar mate de maatschappij zich meer bewust wordt van de noodzaak van privacy, groeit het voordeel voor Apple.

Google

Google is met veel technieken bezig waarvan het nog maar de vraag is of het ooit producten worden. Tijdens hun laatste persconferentie, Google I/O 2015, liet het bedrijf enkele indrukwekkende ontwikkelingen zien.

Zo was er een nieuwe versie van Google Cardboard, de bijna niets-kostende virtual reality-oplossing. Google Cardboard is gemaakt van karton en is te gebruiken met bijna iedere smartphone. De Amerikaanse zoekmachinegigant ziet graag dat ieder klaslokaal zou beschikken over cardboards en smartphones, zodat docenten en leerlingen uitstapjes kunnen maken voor educatieve doeleinden.

Een tof initiatief, maar waarschijnlijk niet binnenkort te bewonderen in Nederlandse scholen. De zelfrijdende auto’s van Google zijn voor alsnog ook toekomstpraat; het is niet waarschijnlijk dat Nederland voorop staat met het implementeren van deze veelbelovende techniek, al denkt minister Schultz van infrastructuur daar anders over. Hetzelfde geldt voor Project Tango een hybride vorm van augmented- en virtual-reality. Dat klinkt ingewikkeld en is het ook een beetje.

Now on Tap is waarschijnlijk het meest indrukwekkend en angstaanjagend Al deze toekomstgerichte ontwikkelingen en producten klinken indrukwekkend, maar Google gaat jouw leven ook op de korte termijn raken. Now on Tap is waarschijnlijk het indrukwekkendst en tegelijk het meest angstaanjagend. Now on Tap is een functie in de nieuwe versie van Android en kan in iedere app geactiveerd worden. Google herkent de informatie en de app, en geeft vervolgens relevante informatie in de vorm van Google Now cards.

Hoewel Google laat weten dat jouw data niet continu gedeeld wordt met het bedrijf, leggen ze zichzelf niet dezelfde limitaties op als Apple. Deze nieuwe functie is beschikbaar in het nieuwe Android M dat dit najaar moet verschijnen. Andere belangrijke functies in deze nieuwe versie van Android zijn het zelf kunnen bepalen van app-permissies, ondersteuning voor vingerafdrukscanners en verbeterde accuduur in de stand-bymodus.

Het gevaar voor Google is makkelijk te omschrijven: het handelen in gebruikersdata is (hopelijk) eindig. Op het moment dat de maatschappelijke consensus omslaat en Google niet meer gebruik kan maken van de onwetendheid of gebrek aan interesse onder de mensen als het aankomt op privacy, dan valt de grootste inkomstenbron weg voor Google.

Maurits Martijn heeft op De Correspondent een uiteenzetting gepubliceerd hoe Google steeds beloftes maakt en verbreekt. Misschien zou juist een bedrijf met een zwakke ruggengraat niet moeten beschikken over iedereens persoonsgegevens.

Tesla

Tesla is het meest ambitieuze bedrijf in dit artikel. Waar andere techbedrijven gebruikers een gestroomlijnde ervaring willen bieden, wil Elon Musk met zijn bedrijf simpelweg de wereld vooruithelpen naar een duurzame toekomst. Waar de nieuwste auto van Tesla, de Model S, een voertuig is voor de rijken, wordt de Model 3 het voertuig dat de wereld gaat veranderen. De Model 3 gaat ongeveer 35.000 dollar kosten en krijgt een enorm bereik voor een elektrisch voertuig. Het model zou aan het einde van 2017 of begin 2018 in productie gaan.

Tesla is daarnaast bezig met het opzetten van een megafabriek die ervoor gaat zorgen dat de productie van autobatterijen verdubbeld wordt. Ook sleutelen ze in onder andere Europa aan zogenaamde snelladers, die ervoor zorgen dat het bereik van elektrische voertuigen alleen maar groter wordt. Johan heeft een uitgebreid artikel geschreven over Tesla, niet alleen over wat het bedrijf doet, maar ook waarom het zo ontzettend belangrijk is dat we overstappen naar elektrische voertuigen.

Microsoft

Het voorspelbare en ietwat saaie Microsoft is eigenlijk best interessant. Ik kwam daarachter tijdens de Techdays 2015 in Den Haag, waar ik met diverse medewerkers heb gesproken over de toekomst van het bedrijf. Ook heeft kersverse CEO Satya Nadella tijdens Build 2015 de toon goed gezet: Microsoft gaat zich richten op het aanbieden van een goed platform.

Dit gaat op twee manieren: ten eerste gaat Windows 10 een platform worden dat op bijna ieder soort apparaat kan worden geïnstalleerd. Dat zorgt voor het tweede grote punt: universele apps. Ontwikkelaars kunnen in de toekomst apps ontwikkelen voor bijvoorbeeld een desktop PC en deze zouden dan automatisch ook gebruikt kunnen worden op een Windows 10 smartphone. Een briljante zet van Microsoft: het bedrijf heeft al jaren moeite met het vinden van app-ontwikkelaars voor de Windows-smartphones, aangezien deze een zeer kleine gebruikersgroep hebben. Op deze manier gebruikt Microsoft de markt die ze al jaren domineren (PC-markt) om op de groeiende mobiele markt in te haken. Het is dan ook voornamelijk een manier om een Windows Phone aantrekkelijker te maken.

Microsoft heeft een duidelijke visie voor de toekomst. In alles wat zij doen en maken zie je dat terug. Het bedrijf is al een tijd bezig om een tablet te combineren met een laptop en dat heeft geresulteerd in de prachtige Surface Pro 3. Het apparaat is niet zonder fouten maar laat zien dat Microsoft in staat is om fantastische hardware te produceren. Ik ben zelf niet zo onder de indruk van de hybride vorm van het product, maar dat komt voor een groot gedeelte door het gebrekkige Windows 8.1. Microsoft Edge, de vervanger van het gehate Internet Explorer, zit vol handige functies zoals het uitknippen en annoteren van websites, die volop gebruikmaken van de hybride functies.

De hype rond Microsofts Hololens lijkt meer substantie te hebben Microsoft is net zoals Google bezig met allerlei producten waarvan het praktische nut achteraf verzonnen moet gaan worden. Waar Google Glass even hip was en even snel weer verdween, lijkt het de hype voor Microsofts Hololens meer substantie te hebben. Deze bril moet net zoals Google Glass een virtuele laag over de werkelijkheid leggen.

Een groot verschil is dat de Hololens bedoeld is om binnen te gebruiken om je te assisteren bij verschillende taken. De ontwikkeling is veelbelovend, maar zolang er geen praktische toepassing voor uitkomt zal het jouw leven niet direct veranderen.

Conclusie

Veel van de bovenstaande bedrijven verschillen zodanig van elkaar, dat het succes van het éne bedrijf niet ten koste gaat van het ander. Geen ‘winnaar’ dus. Wel is er een sterke scheiding tussen de bedrijven: zij die producten verkopen en zij die advertenties verkopen.

De effectiviteit van advertenties wordt gemeten in hoeverre de advertentie aankomt bij het ‘juiste’ publiek. En om iets nuttigs te kunnen zeggen of je de juiste groep hebt bereikt moet je ontzettend veel weten het publiek. Op deze manier zijn advertentiebedrijven nooit privacy-neutraal: zij hebben baat om zoveel mogelijk van jou af te weten.

Tesla is het buitenbeentje in dit artikel: het bedrijf heeft bij verre de grootste ambities en heeft een kristalhelder plan van aanpak. Het gaat nog jaren duren voordat jan modaal in aanraking komt met de autofabrikant, maar alles wijst erop dat Tesla instaat is om techniek en innovatie te combineren in een zuinigere auto.

Microsoft lijkt voor het eerst in jaren een zonnige toekomst tegemoet gaan. Ze hebben afgelopen tijd laten zien in staat te zijn om goede hardware te produceren en lijken eindelijk een sterke toekomstvisie te hebben waar alle producten op afgesteld zijn. Apple blijft doen waar het goed in is: uitmuntende hardware combineren met elegante software. En dat doet het bedrijf goed.