Crowdfunding lijkt misschien een trend van de laatste jaren, maar volgens Brian Fargo, CEO van gamestudio inXile en uitgever van onder meer de succesvolle Wasteland 2 en Torment games, is crowdfunding al bijna 130 jaar oud. De eerste crowdfunding campagne dateert uit 1885, toen New Yorkers werden opgeroepen om een dollar bij te dragen aan een voetstuk voor het Vrijheidsbeeld.
De Fransen hadden het beroemde beeld dan wel geschonken aan de Amerikanen, het gestoelte op Ellis Island moesten ze zelf betalen. En omdat via de traditionele wegen niet het benodigde bedrag bij elkaar werd geraapt, organiseerde de gemeente een “inzamelingsactie”: In ruil voor een klein bedrag ontvingen de “backers” een miniatuurpoppetje van Lady Liberty. Binnen niet al te lange tijd werd een bedrag van ruim $100.000 veilig gesteld, en kwam de voet er.
1. Lanceren is pas stap 40
Een Kickstarter campagne lanceer je niet over één nacht ijs. Volgens Fargo zijn er veel crowdfunding initiatieven die beginnen met het lanceren van een campagne om te kijken waar het schip strand, voordat ze hebben nagedacht over hoe ze hun product gaan realiseren, wat ze al kunnen laten zien en hoe ze hun PR strategie een maand lang actueel houden.
“Het lanceren van een Kickstarter campagne is als het lanceren van een bedrijf: Je denkt van te voren na over je product, je team, je PR-, content en marketingstrategie. Pas als al die dingen bedacht zijn, lanceer je je campagne. Dat is eigenlijk je laatste stap, nadat je je hele gameplan van te voren al hebt uitgedacht.” Volgens Fargo is het belangrijk dat je campagne in de eerste 48 uur al 20% van het beoogde budget ophaalt. “Als dat niet lukt, is de kans statistisch minimaal dat je campagne een succes wordt. Een goede voorbereiding is dus extreem belangrijk”.
2. Laat jezelf zien
Volgens Fargo is het erg belangrijk om je campagne een menselijk gezicht te geven, zodat mensen je aardig gaan vinden en je het succes gunnen. “Een video waarin je alleen een demo van het product ziet is vaak minder succesvol dan een video waarin het team wordt voorgesteld, zodat mensen zien wie er aan het product werken. Wanneer mensen je leren kennen gaan ze het je gunnen, en daarnaast geeft het ze vertrouwen dat je dit echt gaat realiseren voor ze.”
3. Haak aan op een bestaande markt
Veel succesvolle Kickstarter campagnes hebben 1 ding gemeen: Ze worden gebacked door een fanatieke groep fans of volgers. Een product dat bedacht wordt door een blog, zoals The Oatmeal, of de fans van een website, serie of ander mediafenomeen, heeft al een natuurlijk groep fans. Die worden automatisch bereikt wanneer de campagne live gaat en zorgen ervoor dat de campagne viraal gaat. En succes trekt succes aan.
4. Predik niet tegen de bekeerden
Mensen die je campagne backen krijgen een speciale status in je marketingstrategie. Zij kunnen je helpen om de mensen die nog niet meedoen te bereiken. Je benadert ze daarom op een andere toon en geeft ze toegang tot exclusieve content.
Volgens Fargo is het belangrijk om voor je campagne goed over dit beleid na te denken: “Het is belangrijk om niet al je kruit in 1 keer te verschieten. Zorg dat je bepaalde nieuwsberichten of content achter de hand houdt voor de fans, zodat je hen excited houdt en de gelegenheid biedt om een enthousiast verhaal te vertellen. Je kunt ook content vrijgeven door acties te organiseren waarbij fans grappige foto’s moeten maken, dat zorgt weer voor extra buzz”.
5. Timing is everything
De timing van je crowdfunding is extreem belangrijk. Een goed voorbeeld is Kickstarter hit de Coolest Cooler: Toen het product voor het eerst gelanceerd werd op Kickstarter werd het beoogde bedrag van $120.000 net niet gehaald. Een half jaar later probeerde het team achter Coolest Cooler het nogmaals, maar inmiddels was het hoogzomer: Het ideale moment om mensen enthousiast te maken voor een mobiele koelkast met allerlei functionaliteiten. De Coolest Cooler haalde in een mum van tijd ruim $13 miljoen dollar op.
Volgens Fargo geldt goede timing ook voor het vrijgeven van persberichten en je algehele PR strategie: “Lanceer je Kickstarter campagne op een maandag of dinsdag. Dan zijn er meer werkdagen over waarin je persbericht door de media kan worden opgepakt.”
Tot nu toe lanceerde het bedrijf van Fargo 2 zeer succesvolle Kickstarter campagnes waarmee de games Wasteland en Torment konden worden gerealiseerd. Volgende week start Fargo’s derde Kickstarter campagne en hij is nu al bloednerveus voor het resultaat.
“Natuurlijk heb je een voordeel als je eerder twee zeer succesvolle crowdfunding campagnes hebt gedaan, maar het blijft elke keer weer spannend of het dit keer net zo’n succes gaat worden. Er zitten maanden van voorbereiding in dit project, maar het blijft zenuwslopend om je idee voor het eerst aan de wereld te laten zien en aan je familie, vrienden en netwerk. Als het niet werkt, ga je enorm af.”
Of het opnieuw een succes is weten we volgende week, dan wordt wordt inXile’s nieuwe game The Bard’s Tale officieel gelanceerd op Kickstarter.