Numrush

Deze 7 futuristische auto’s rijden sneller op onze snelweg dan je denkt

Nu de CES en de Detroit Auto Show achter ons liggen en we ons hebben kunnen verbazen over de mooiste en meest futuristische concept cars, is het tijd om naar de nabij toekomst te kijken. Want tussen al die innovatie vind je een aantal slimme auto’s die je sneller tegen zult komen dan je nu denkt.

1. Hyundai Ioniq


Wees niet geschokt als je de eerste slimme auto die we dit jaar op de CES zagen al dit jaar uit de fabriek komt rollen. Hyundai wil namelijk het hele speelveld te slim af zijn door binnen nu en enkele jaren als eerste een betaalbare zelfrijdende auto op de markt te brengen.

De Hyundai Ioniq komt in 3 varianten (elektrisch, hybride en plug-in hybride) en was op de CES al in verkoopuitvoering te zien én te testen. Het is echter de vraag of de auto direct bij verkoop al zelfrijdend zal zijn of dat dit middels software updates op latere moment zal gebeuren.

2. Ford Fusion Hybrid Autonomous

Opvallend onopvallend op de CES dit jaar was de Ford Fusion Hybrid Autonomous. Aan de nieuwste Ford kun je eigenlijk alleen aan de toevoegingen zien dat het om een hele vernieuwende vierwieler gaat. De Fusion Hybrid Autonomous is, zoals de naam al weggeeft, een hybride auto die volledig zelfstandig kan rijden. De computer hiervoor zit keurig weggewerkt in de kofferbak.

Vanaf 2021 op de weg, als het aan Ford ligt. Pluspunt: je kunt nu al aan de slag met Amazon’s Alexa in je Ford!

3. Chrysler Pacifica Hybride


Ook deze slimme auto is feitelijk al in productie, al zal hij niet heel snel voor de consumentenmarkt beschikbaar komen. De Chrysler Pacifica is de vierwieler die Google spin-off Waymo gebruikt om hun zelfrijdende technologie te testen. Dat betekent dat de auto nu al in staat is om autonoom te rijden, maar in de praktijk net iets ‘minder’ slim is dan je denkt: Waymo heeft namelijk besloten de auto’s voorlopig offline te houden uit angst voor hackers.

4. Nissan 2040

Van het Japanse Nissan is het niet gek dat we tijdens de CES een wat verder toekomstbeeld zagen. Onder de noemer Nissan 2040 presenteerde Nissan een aantal concepten rondom ons toekomstig vervoer. Meest opvallend in al het futuristische geweld was de 2040-sedan, die zo slim is dat hij door het verkeer kan navigeren zonder daarbij behoefte te hebben aan verkeersborden, stoplichten óf een bestuurder aan boord.

De auto herkent verkeersituaties, fietsers, voetgangers en andere voertuigen en zou daarop real-time kunnen reageren. Hoe dat zich in de praktijk houdt, is nog even onduidelijk. Overigens zijn dit niet de zelfrijdende auto’s die Nissan wil gaan testen in Londen, volgende maand.

5. Smart Ready to Drop

Meer een slim logistiek concept dan een echte slimme auto, al zal er wel het een en ander moeten worden aangepast aan je Smart. Met ‘Ready To Drop’ werken autofabrikant Smart en DHL samen om het mogelijk te maken je bestellingen direct te laten bezorgen in de kofferbak van je auto. De proef tussen beide bedrijven werd in september al aangekondigd, maar werd op de CES nog eens uitvoerig gepromoot.

Overigens niet heel vernieuwend: in 2014 ging Volvo ook al met een soortgelijk experiment aan de slag.

6. Honda Neuv

Ook bij Honda gaan ze net een stapje verder in hun toekomstvisie. Want zelfrijdende mét een bestuurder klinkt anno 2017 al hartstikke plausibel, waarom zouden we niet nadenken over een wereld waarin auto’s zonder bestuurder de weg op gaan. Als het aan Honda ligt sturen we binnenkort onze Neuv op pad om de babysitter op te halen, je dronken vrienden een rit naar huis te geven of om de kinderen van school te halen (of misschien ook niet).

Daarnaast is de auto zelflerend en onthoudt hij van bestuurders hun rijstijl én hotspots. Dus even stiekem een burgertje doen kan dus niet meer zonder dat je auto je doorheeft.

7. Toyota Concept-i


De grootste verrassing op de CES? Een zelfrijdende auto van Toyota die de bestuurder emotioneel begrijpt. Over dat ‘begrijpen’ zo meer, maar de grootste verrassing was wel dat Toyota alsnog een volledig zelfrijdende auto presenteerde. En dat terwijl het bedrijf in 2016 bekend maakte hun zelfrijdende plannen uit 2015 even in de koelkast te zetten. Van korte duur dus en daar was de Concept-i.

De auto beschikt over een kunstmatige intelligentie aan boord, die de bestuurder ‘emotioneel aanvoelt en begrijpt’. Op basis van die emoties kan de auto zijn interieur aanpassen qua kleur en intensiteit, zijn rijgedrag aanpassen of zelfs aanbieden om het stuur volledig over te nemen om je even tot rust te laten komen. Ontspan!