Numrush

84% van de Nederlanders heeft spijt van social media-post

social media-post

Zie jij ook wel eens herinneringen van Facebookpost van zo’n tien jaar geleden van jezelf voorbij komen? Dan is de kans best groot dat je je eens afvraagt wie die persoon eigenlijk was. En waarom diegene zo erg de drang had om bepaalde dingen te delen. Uit onderzoek van Kaspersky blijkt dat je niet de enige bent.

Maar liefst 84 procent heeft wel eens een social media-post van een paar jaar geleden verwijderd.

Social media

Die Facebook herinneringen die je zo nu en dan voorbij ziet komen zijn in de meeste gevallen vrij onschuldig. Maar het kan ook anders. Want misschien keek jij een jaar geleden nog heel anders naar de wereld en voelde je een ongelooflijke drang om dit op Facebook te delen, terwijl je jezelf nu niet meer kunt identificeren met die persoon. Ook daarin ben je zeker niet de enige.

Maar liefst 45 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun social media-profiel niet representatief is voor hun authentieke zelf. Zo wil slechts een vijfde (18 procent) van de ondervraagden helemaal niets van hun profiel verwijderen, maar zal bijna een kwart (22 procent) het liefst alle tags uit foto’s weghalen. 19 procent geeft aan een post te willen verwijderen waarin zij eerder misinformatie in hebben gedeeld.

Posts verwijderen

Er zullen altijd een aantal social media-posts van jezelf blijven die een ongelooflijk cringe gevoel bij je oproepen een paar jaar later. Maar het onderzoek laat zien dat het vooral drie onderwerpen zijn als het gaat om het verwijderen van social media-posts. Dat heeft vooral te maken met het feit dat er door deze onderwerpen problemen in de toekomst kunnen veroorzaken.

  1. Taalgebruik dat denigrerend is tegenover gehandicapten
    Als meest schadelijk type bericht werd het gebruik van denigrerende taal tegenover gehandicapten genoemd. Maar liefst 34 procent van de ondervraagden denkt dat dit soort berichten problemen kunnen veroorzaken in de toekomst. Bijvoorbeeld voor hun carrière of relaties.
  2. Anti-vaccinatie berichten
    Tijdens de pandemie was social media voor velen een ruimte om hun gedachten te delen of contact met vrienden te onderhouden. Maar in sommige gevallen bleek het een broedplaats voor verdeeldheid en zaaiende uitdagende debatten. 33 procent van de mensen denkt dat berichten over anti-vaccineren in de toekomst schade zou kunnen aanrichten. 37 procent gaf aan dat hun beeld van een persoon negatief zou worden beïnvloed als ze zien dat die persoon zo’n bericht zou liken.
  3. Ontkenning van klimaatverandering
    Tot slot denkt 17 procent van de Nederlanders dat posts waarin klimaatverandering wordt ontkend, bijzonder schadelijk kunnen zijn. 30 procent van de ondervraagden geeft aan dat zij negatief zouden denken over iemand die berichten over anti-klimaatverandering zou liken. Jongeren zijn daar nog strikter in: in de leeftijdscategorie van 16 tot 21 jaar denkt 35 procent hier negatief over. Ook zou 35 procent negatief denken over iemand die een bericht over een complottheorie liked.

Het onderzoek geeft meer inzicht in hoe mensen kijken naar bepaalde posts op social media. Daarom is het belangrijk om altijd in je achterhoofd te houden wie deze berichten kan bekijken. Of wat ermee gebeurt in de toekomst. Misschien is het lang niet altijd nodig om je standpunten openbaar te delen op social media en kun je dit in sommige gevallen beter in een privé setting doen.

Beeld: Unsplash