We maken onze huizen slimmer met wifi-lampen en internetthermostaten, maar hoe zit het eigenlijk op kantoor? Daar houden we ons steeds meer bezig met de ‘Internet of Things’ (IoT). Nog veel meer zelfs dan thuis. Uit een onderzoek van Sogeti blijkt dat maar liefst 90 procent van alle grote organisaties op dit IoT op de agenda heeft staan.
Dat is indrukwekkend, al moeten we wel een paar kleine nuances maken. De onderzoekers hebben bijvoorbeeld alleen maar gekeken naar organisaties met meer dan 100 medewerkers, waardoor kleine partijen niet worden meegerekend. Daarnaast zeggen de bedrijven die met IoT bezig zijn enkel dat ze het ‘op de agenda’ hebben staan. Dit betekent niet dat er al iets praktisch uit is gekomen.
Van de 90 procent die bezig is met Internet of Things, zegt 32 procent dat daar één of meer praktische toepassingen uit zijn gekomen. Bij 10 procent wordt gekeken naar hoe slimme internetapparaten kunnen helpen om geld te verdienen. Deze bedrijven verwachten binnen vijf jaar 16 procent aan extra omzet te genereren. Dat doen ze door bijvoorbeeld processen met slimme apparatuur te versimpelen.
De Internet of Things is alweer een vrij oude term, die beschrijft hoe al je apparatuur ooit met het internet zal zijn verbonden. Op die manier kan allerlei data worden verzamelt, waardoor apparaten en systemen slimme kunnen worden, effeciënter kan worden gewerkt en er zelfs allerlei nieuwe mogelijkheden ontstaan.