Numrush

Abonnementskosten bij AT&T hoger als je wilt dat je privacy gewaarborgd blijft

Als je een internet-abonnement neemt op AT&T GigaPower in Austin, Texas dan betaal je in sommige gevallen meer dan twee keer zoveel voor een abonnement als je wilt dat je privacy en zoekgeschiedenis gewaarborgd blijft.

AT&T GigaPower – dat momenteel 300Mbps aan woningen biedt en binnenkort zelfs één Gbps – werd in december vorig jaar gelanceerd. Er worden twee pakketten aangeboden: het ene standaardpakket kost 99 dollar per maand, en het andere pakket kost zeventig doller per maand waarbij gebruikers toestemmen dat AT&T hun internetverbruik monitort om te zien welke pagina’s een gebruikers heeft bezocht. Bovendien verkoopt AT&T dan gerichte advertenties op basis van het gedrag van een gebruiker.

Het verschil lijkt dus 29 dollar te zijn maar is in de praktijk nog meer. Als je video-diensten aan het pakket toevoegt dan stijgt het verschil tot 62 dollar per maand. Wil je dus je zoekgeschiedenis uit handen van AT&T houden dan betaal je daar alleen het eerste jaar al bijna achthonderd dollar (de meer uitgebreide optie) of 531 dollar (de goedkopere optie) voor.

Het blijkt inderdaad dat het grootste deel van de mensen voor het goedkope pakket kiest. Aan de ene kant door het grote prijsverschil en aan de andere kant omdat het voor veel klanten onduidelijk is dat ze toezeggen om hun privacy in te leveren. Bij deze abonnementen betaal je dus een stuk meer voor iets dat in het verleden niets kostte en zou moeten kosten.

Bovendien is bekend dat AT&T medeplichtig is aan het overdragen van gebruikersinformatie aan overheidsinstanties. Met deze abonnementen heeft AT&T alleen maar meer gebruikersinformatie in handen. Volgens het bedrijf wordt er geen informatie verzameld van beveiligde (https) of anders beschermende websites maar het grootste deel van de websites is niet op deze manier beveiligd. Privacy lijkt zo meer en meer een luxe te worden die veel mensen zich niet kunnen veroorloven.