ACM onderzoekt tech-giganten op de Nederlandse betaalmarkt

Contactloos betalen, ACM

Facebook werkt aan zijn Libra-munt en Apple heeft zijn betaaldienst Apple Pay nu ook in Nederland beschikbaar gemaakt. Het is duidelijk: de betaalmarkt is lang niet meer alleen van de banken en de winkels. Ook de tech-giganten mengen zich er tegenwoordig in. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat daar nu onderzoek naar doen.

De ACM heeft laten weten een marktonderzoek te gaan doen naar de activiteiten van grote tech-bedrijven op de betaalmarkt. Het gaat om bijvoorbeeld Apple, Google, Amazon en Facebook. Daarnaast wordt met het onderzoek gekeken of ook Chinese bedrijven als Tencent en Alibaba plannen hebben om in Nederland of Europa de betaalmarkt te betreden.

Het onderzoek moet vooral uitwijzen wat deze bedrijven precies willen doen en welke effecten dat heeft voor consumenten en bedrijven. Komen er bijvoorbeeld nieuwe mogelijkheden om te betalen en kunnen ook kleine bedrijven deze markt nog goed betreden?

Waarom nu een onderzoek?

De reden dat dit onderzoek nu komt, is omdat er nieuwe Europese regels zijn voor toegang tot betalingsgegevens. Het gaat om PSD2. Daardoor kunnen meer bedrijven zich in het betaalverkeer gaan mengen, ook zonder dat ze een bank, een winkel of bijvoorbeeld een pin-organisatie zijn. En tech-bedrijven pikken daar natuurlijk graag een graantje van mee.

Maar nieuwe spelers komen ook met nieuwe risico’s, zeker als het om dominerende tech-bedrijven gaat. Deze bedrijven hebben immers een sterke positie opgebouwd, die ze nu kunnen gebruiken om ook dominant te worden in een andere markt, merkt de ACM op.

Daarom vroeg de Tweede Kamer de minister van Financiën om onderzoek te doen naar de effecten van de tech-bedrijven die nu deze markt betreden. De minister speelde dat verzoek door naar de ACM, dat nu dus onderzoek gaat doen.

Het onderzoek

Dat onderzoek begint met interviews met experts en begin 2020 ook met een enquête naar de tech- en Fintech-bedrijven, en naar banken. Halverwege 2020 moet er inzicht geboden worden in huidige en toekomstige activiteiten van de tech-bedrijven op de betaalmarkt. Ook brengt de ACM de kansen en risico’s voor de concurrentie in kaart.

Foto: Shutterstock.com