Adobe-analist Joe Martin verwacht dat fitnesstrackers het de komende jaren knap lastig gaan krijgen, omdat steeds meer mensen kiezen voor de functionaliteit van een smartwatch.
Martin onderzoekt voor de Adobe Digital Index een mix van social media-berichten, websiteverkeer en enquetes en komt op basis daarvan met een prognose voor de toekomst. Als het om wearables gaat, dan verwacht hij dat de markt de komende jaren flink zal veranderen. Waar nu nog veel mensen kiezen voor de eenvoud van een fitness tracker, zullen we de komende jaren vaker kiezen voor een smartwatch, simpelweg omdat je daar meer mee kunt doen.
“Je zou het kunnen zien als de iPod en de iPhone. Het is goed mogelijk dat je ze allebei hebt, maar uiteindelijk gebruik je het complexere apparaat vaker, omdat je er meer dan één ding mee kunt doen”, aldus Martin tegenover de Washington Post. Hij verwacht desondanks niet dat de wearable-categorie straks alleen nog maar uit smartwatches zal bestaan. “Ik maak zelf bijvoorbeeld graag gebruik van de producten van Fitbit, als zij goede producten blijven maken, dan zal ik ze niet snel laten vallen.”