Afvallers Expeditie Robinson ook dit seizoen gelekt dankzij social media

Het is opnieuw gelukt om door middel van social media analyse afvallers van het populaire tv-programma Expeditie Robinson te achterhalen. Het is de deelnemers ten strengste verboden uitspraken te doen over winnaars of verliezers van het programma, maar ondanks een boete van 100.000 euro verraadt hun social media toch meer dan zij denken.

Uit de social media analyse van Buzzcapture blijkt dat sommige deelnemers alweer actief waren op social media als Instagram en Twitter, terwijl de andere kandidaten duidelijk non-actief waren op social media omdat zij zich nog op een onbewoond eiland in de Filippijnen bevonden zónder internetverbinding. In de periode van eind mei tot eind juni 2015 hebben de opnames van het programma plaatsgevonden. Dit kon Buzzcapture achterhalen, omdat gedurende deze periode door deelnemers veel minder berichten geplaatst werden dan gebruikelijk.

buzzcapture_robinson_2015

Hoewel sommige deelnemers anderen hun social media accounts lieten beheren en daarmee dergelijke monitoringtools te slim af dachten te zijn, monitort Buzzcapture niet alleen social media maar ook radio en tv-fragmenten. Hierdoor werd van een aantal kandidaten duidelijk dat zij voor eind juni alweer terug in Nederland waren.

Het is niet de eerste keer dat Buzzcapture het verloop van vooraf opgenomen tv-programma’s voorspelt. Vorig jaar voorspelde de social media monitoringtool al meerdere afvallers bij Expeditie Robinson en ook bij de laatste twee edities van Wie is de Mol bleken de social media analyses te kloppen. Het is nu natuurlijk afwachten of Buzzcapture daadwerkelijk de afvallers van Expeditie Robinson 2015 heeft weten te vinden!