Numrush

AI van Fox kan op basis van trailer voorspellen welk publiek er naar een film gaat

De trailers van tegenwoordig zijn ontzettend goed op het publiek afgestemd. Maar in de toekomst worden die trailers misschien wel nog meer afgestemd op het publiek waar de film voor is bedoeld. Onderzoekers van 20th Century Fox hebben namelijk een kunstmatige intelligentie (AI) gemaakt die kan voorspellen wie er naar een film gaat op basis van de trailer.

Het systeem kreeg honderd trailers en de bijbehorende cijfers over wie er naar de film ging, om zo getraind te worden. Daardoor kan de AI nu een verbinding leggen tussen visuele elementen in trailers – bijvoorbeeld kleuren en gezichten – en hoe een film het gaat doen onder een bepaalde doelgroep.

Echte wereld

Het systeem lijkt zelfs al te werken in de echte wereld. Fox gebruikte al bestaande films om het systeem te testen. Maar het had ook al succes met het voorspellen van hoe een toekomstige film het gaat doen. Natuurlijk zitten er ook zwakke punten in de methode. Het gebruikt bijvoorbeeld het beste als video en tekstbeschrijvingen gecombineerd worden.

De kunstmatige intelligentie kan in de toekomst studio’s helpen bij het maken van trailers waarvan ze zeker weten dat het aanslaat bij de doelgroep. Je zult dus mogelijk trailers gaan zien die specifiek bepaalde beelden toont, om de kans groter te maken dat jij naar de bioscoop gaat.