Eerst niet, nu toch wel: Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn wil de traditionele Bonuskaart toch gaan verwerken in een app voor smartphones. Die bevestiging komt na een eerdere nuancering van uitspraken van CEO Dick de Boer in een interview met McKinsey.
De topman van Ahold zorgde in juli dus al voor enkele gefronste wenkbrauwen. In gesprek met consultancybedrijf McKinsey verklaarde De Boer dat het opmerkelijk was dat je gegevens al in een app van AH staan, maar je je in de winkel moet “identificeren” met een plastic kaart.
Daarnaast zou “uiteindelijk de traditionele kaart worden vervangen door techniek”, aldus De Boer, die benadrukte dat apps voorlopig niet de traditionele kaart zou vervangen, omdat de adoptiecurve steil is.
Ahold deed zijn uiterste best om de uitspraken van De Boer te nuanceren en verklaarde dat het bedrijf slechts aan het onderzoeken is wat de mogelijkheden zijn van het gebruiken van een app als vervanger van de Bonuskaart.
Nu is echter boven komen drijven dat het bedrijf in 2011 en 2012 al diverse tests heeft uitgevoerd, maar het gaspedaal niet door durfde te trappen in verband met de Nederlandse Privacywetgeving.
Toch lijkt er nu geen enkel obstakel te voorkomen dat de Appie-app binnenkort wordt uitgebreid met een koppeling met het Bonuskaart-systeem. Als geroutineerd “Vergeter Der Bonuskaart” stem ik alvast voor!