Alibaba investeert 590 miljoen dollar in snelgroeiende smartphonefabrikant

Alibaba investeert 590 miljoen dollar in Meizu, een snelgroeiende Chinese smartphonefabrikant. Het bedrijf lijkt hiermee haar e-commerce naar een hoger plan te willen tillen.

De investering van Alibaba in Meizu lijkt vooral gericht te zijn op het eigen mobiele besturingssysteem van Alibaba. Zo zullen beide bedrijven samenwerken om het besturingssysteem te implementeren op de smartphones van Meizu.

Het besturingssysteem biedt direct toegang tot de webwinkel(s) van Alibaba, waardoor het voor gebruikers makkelijker wordt om online te shoppen bij de internetgigant.

Hiermee lijkt Alibaba vol in te zetten op mobiel als het om e-commerce gaat. Zo wordt ook de e-commerce technologie van het bedrijf geïmplementeerd in de smartphones van Meizu. Een goed voorbeeld voor Ikea om te volgen, nu eerder bekend werd dat het Zweedse bedrijf de boot op online compleet gemist heeft.

De CTO van Alibaba, Jian Wang, zegt het volgende over de investering:

The investment in Meizu represents a significant expansion of the Alibaba Group ecosystem and an important step in our overall mobile strategy.

Meizu is tot nog toe een vrij onbekende speler op de smartphonemarkt, maar het bedrijf groeit snel. Verkocht Meizu vorig jaar december al een miljoen smartphones, afgelopen maand (januari) steeg de verkoop nog maar eens met 50%. Zo gingen er in januari anderhalf miljoen smartphones over de toonbank.

Met de investering van Alibaba lijkt de groei er nog niet uit. Zo zal Alibaba de smartphones van Meizu gaan verkopen in haar eigen webwinkels.

Meizu

Meizu timmert al een tijdje aan de weg op het gebied van smartphones. Het bedrijf begon in 2003 als maker van MP3 spelers, maar startte in 2007 ook met de productie van smartphones.

Het Chinese bedrijf is voornamelijk actief op de Chinese markt, maar verkoopt ook smartphones in onder andere Rusland, Italië en Frankrijk. Daarnaast bieden zij via hun e-commerce website de smartphones wereldwijd aan. Het marktaandeel van Meizu wordt momenteel geschat op twee procent, zo meldt Reuters.

Met de investering van Alibaba hoopt het bedrijf te kunnen concurreren met Xiaomi. Xiaomi wordt momenteel gezien als de grootste uitdager van Apple.