Alibaba komt met een eigen slimme stemassistent, die te vinden is in een speaker. Dat schrijft The Information. Daarmee treedt het Chinese online warenhuis in de voetsporen van zijn westerse tegenhanger, Amazon. Ook andere bedrijven, zoals Google en Apple, zetten speakers met slimme assistenten op de markt.
Gebruikers van de speaker van Amazon, de Echo, kunnen het apparaat gebruiken om met hun stem producten bij het online warenhuis te bestellen. Alibaba zou met zijn speaker dezelfde dienst willen aanbieden, uiteraard om producten op Alibaba te kopen. Meer details over de slimme assistent van het bedrijf zijn echter niet bekend. Volgens The Information kan daar echter snel verandering in komen. Het bedrijf zou zijn slimme speaker volgende week al wereldkundig willen maken.
Concurrentie
In zijn thuisland krijgt Alibaba onder meer concurrentie van Baidu (‘de Google van China’). Dat bedrijf presenteerde in januari zijn eigen slimme assistent: Xiaoyu Zaijia (‘Kleine vis’). Het bedrijf noemde kunstmatige intelligentie “de nieuwe elektriciteit”. Door de technologie kunnen slimme assistenten menselijke taal ‘begrijpen’ en reageren op vragen.
Ook de Chinese smartphonefabrikant Huawei zou werken aan zijn eigen slimme assistent. JD.com, een grote rivaal van Alibaba, lanceerde twee jaar geleden al zijn eigen slimme assistent: DingDong, schrijft The Financial Times. Naast Mandarijn spreekt die ook Kantonees, wat vooral in Hong Kong en in het zuiden van China wordt gesproken.