De homepage is dood. Een aantal jaren geleden was dit een gevleugelde uitspraak. Sociale netwerken als Facebook en Twitter zorgden voor een steeds groter deel van het verkeer naar nieuwssites, Google was de directe ingang naar artikelen voor mensen die zochten op een bepaald onderwerp en apps kwamen op als de manier voor vaste lezers om de content van hun favoriete mediamerk te consumeren.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over de lastige relatie tussen internetbedrijven en uitgevers Daarna begon het gezeik. Facebook had te veel macht en kon ieder moment zijn algoritme zo veranderen dat je bereik instortte. In sommige landen kwamen uitgevers in opstand tegen Google News dat een klein deel van de tekst van een artikel kopieerde, waardoor mensen niet meer hoefde door te klikken om het belangrijkste nieuws te lezen.
De grootste kritiek ging echter over hoe Facebook en Google het grootste deel van het geld uit de advertentiemarkt trokken. Geld dat ze verdienden dankzij de content die uitgevers maakten, vonden de uitgevers. Tegelijkertijd zagen ze zich gedwongen om met SEO-technieken en Facebook-strategieën de grote internetbedrijven alleen maar macht te geven.
Gijzeling
In minder dan 200 woorden vat ik daarmee de situatie samen die is ontstaan in de wereld van online media. Waarbij veel uitgevers graag het beeld schetsen dat Facebook en Google veel te veel macht hebben. Waar ze tegelijkertijd geen keuze hebben om die macht te versterken, omdat Facebook en Google verantwoordelijk zijn voor een groot deel van het bereik van die uitgevers.
Eigenlijk zou je kunnen concluderen dat de mediabedrijven gegijzeld zijn door de internetreuzen uit Silicon Valley. Je zou echter ook kunnen beargumenteren dat een groot deel van de schuld daarvan bij ons allemaal ligt. Bij alle internetgebruikers, bij alle mensen. We gebruiken allemaal Google als zoekmachine en scrollen meerdere keren per dag door Facebook. De macht die Google en Facebook hebben, kregen ze van gebruikers. En het zijn commerciële bedrijven, dus ze zouden gek zijn als ze die macht niet zouden gebruiken en versterken.
Daar komt bij dat de afgelopen 10 jaar is gebleken dat gebruikers online niet zo snel willen betalen voor nieuws. Of in ieder geval: dat de manier om mensen zo ver te krijgen er nog steeds niet is. Bij muziek is die inmiddels al gevonden in de vorm van Spotify, bij films en tv-series in de vorm van Netflix. Maar bij nieuws?