Numrush

Amazon Flex: De UberPOP voor bezorgdiensten

Terwijl we in Nederland nog druk bezig zijn om UberPOP een plekje te geven, lanceerde Amazon vandaag in de VS al de logische volgende stap. Nieuwe dienst Amazon Flex wil onafhankelijke chauffeurs betalen in ruil voor het bezorgen van pakketjes van ‘s-werelds grootste online retailer.

Amazon kondigde eerder vandaag aan dat Flex gelanceerd zal worden in Seattle, maar zeer snel ook zal gaan uitbreiden naar New York, Chicago en nog eens zeven andere Amerikaanse steden.

Eigen baas

Onder het motto ‘wees je eigen baas’ krijgen chauffeurs tussen de $18 en $25 per uur betaald om pakketjes te bezorgen voor Amazon’s exclusieve dienst Prime Now. Deze dienst garandeert de bezorging van je bestelling binnen één uur en lijkt dus gebaat bij een grote hoeveelheid chauffeurs.

De site voor Amazon Flex laat overigens alle ruimte om de diensten van deze chauffeurs ook uit te breiden naar andere bezorgingen, waarmee Amazon dus potentieel postbedrijven en particuliere bezorgdiensten buiten spel zet.

Om deel te nemen aan Amazon Flex moeten chauffeurs beschikken over een auto (in persoonlijk eigendom) en een Android smartphone. Daarnaast voert het bedrijf een uitgebreide achtergrondcheck uit. Eenmaal ‘aangenomen’ kunnen chauffeurs zich aanmelden voor diensten van twee, vier of acht uur.

Wetgeving

Hoewel het natuurlijk makkelijk is om Amazon Flex te plaatsen in het verlengde van Uber, is er juridisch gezien natuurlijk wel een fors verschil.

Desalniettemin moet Amazon de ontwikkelingen in eigen land nauwgezet volgen: momenteel voert het taxibedrijf in Californië een pittig gevecht met diverse chauffeurs en de staat aangaande de exacte rol van chauffeurs. Uber ziet de chauffeurs al zelfstandig ondernemer, terwijl er aanleiding is om hen te zien als werknemers van het bedrijf. De rechter oordeelde recent dat er genoeg bodem is voor chauffeurs om Uber op het matje te roepen.

Toevalligerwijs blijft Amazon voorlopig ook weg uit Californië. Flex zal na Seattle ook worden gelanceerd in New York, Chicago, Baltimore, Dallas, Austin, Indianapolis, Atlanta en Portland. Exacte tijdlijnen zijn vooralsnog niet bekend.