Amazon is natuurlijk vooral een webwinkel, maar zet ook steeds meer stappen in de fysieke wereld te zetten. Zo kondigde het bedrijf begin dit jaar een echte supermarkt – maar dan zonder kassa – aan en het heeft inmiddels ook een ‘echte’ boekwinkel. De winkel is te vinden in Seattle, maar aan het einde van dit jaar moeten er in totaal zes locaties in de Verenigde Staten zijn.
Waarom een fysieke boekenwinkel? Simpel. Omdat je in een fysieke winkel nieuwe boeken ontdekt, terwijl je op het internet naar een specifieke titel zoekt. En dat is iets waar menig boekenwurm, inclusief ikzelf, toch het meeste van geniet.
Dat betekent echter niet dat er zoveel mogelijk boeken in de winkel staan. In het pand wordt gebruik gemaakt van data om de kans dat je een boek pakt waarvan je niet wist dat je het wilde lezen vergroot, schrijft Fast Company. Er staan eigenlijk alleen maar titels die goede recensies kregen en populair zijn. Daarnaast weet Amazon natuurlijk wat mensen in een bepaald gebied veel lezen, waardoor het het aanbod daarop kan afstemmen.
En er zijn een aantal fundamentele verschillen met de traditionele winkels. Natuurlijk vind je er planken met boeken en in dit geval zelfs wat elektronische gadgets, een rij met tijdschriften en een kinderhoek met comfortabele stoelen. Maar wat direct opvalt is dat alle boeken met de voorkant naar voren staan. Volgens testen van Amazon vinden klanten dit namelijk wel zo prettig.
Ook zie je onder de boeken een kaartje staan. Daarop staat een stukje van een recensie van een klant, en in sommige gevallen ook een suggestie voor andere boeken als je een bepaalde titel leuk vond.
Nederlandse boekhandels
Als je dit allemaal zo hoort, vraag je je natuurlijk af wat het grote voordeel is van de boekwinkel van Amazon. In Nederland kan ik ook boeken bestellen bij een boekhandel, wat ik regelmatig doe. En nee, dan niet bij Bol.com, maar echt bij een boekwinkel. Natuurlijk is dat systeem niet zo geavanceerd als dat van Amazon, maar het werkt prima. Daarnaast lijkt het er op dat de traditionele boekhandel een veel grotere selectie heeft. En de dingen die Amazon extra heeft toegevoegd, dat kunnen zij ook doen.
Het grote verschil zit hem in het marktonderzoek dat Amazon al gedaan heeft. Zoals gezegd: Amazon kan zijn selectie afstemmen op de voorkeuren van de buurt. Dat zie ik een gemiddelde boekhandel niet doen, aangezien dat behoorlijk wat geld kost. Daarentegen is het nog maar de vraag of dit echt een voordeel is. Kijk ik naar de voorkeuren in mijn buurt, dan gaat dat van zware literatuur tot lichte fantasy. Een behoorlijk verschil.
Amazon Prime
Waarom zou Amazon dan een fysieke boekhandel willen? Waarschijnlijk omdat het er op lijkt dat Amazon Prime, waar je onder meer ebooks kunt lezen met een abonnement, verzadigd is. Zeker in de Verenigde Staten zal iedereen die lid wil zijn al lid zijn.
Dus dan moet je op zoek naar andere manieren om geld te verdienen, en misschien is een boekhandel wel een goede optie. Prime-leden zouden bijvoorbeeld korting kunnen krijgen op hun aankopen. Daarmee lokt het bedrijf waarschijnlijk mensen die graag boeken kopen in een fysieke winkel weg bij de concurrent.
Ook handig: je kunt betalen met Prime, waardoor een kassa niet meer nodig is. De verslaggever die naar de winkel ging liep echter tegen wat problemen aan: het account staat op de naam van zijn vrouw. Daardoor kreeg hij geen korting van het systeem. Een werknemer gaf hem de korting alsnog, en legde uit hoe de app werkte. Je moet dus wel wat voorwerk doen, wil je van alle voordelen gebruikmaken.