Amazon heeft in Japan een dienst gelanceerd waarbij klanten gratis advies kunnen krijgen over wijn. Een wijnveteraan, zo schrijft Amazon, geeft op werkdagen per telefoon advies over de beste aankoop.
Een sommelier kijkt naar de gelegenheid of kiest een wijn dat bijvoorbeeld bij een gerecht past. De dienst is voorlopig alleen in Japan beschikbaar. De wijnkenners van Amazon kunnen daar tussen 12:00 en 17:00 uur geraadpleegd worden.
Deze uitbreiding past in de strategie van Amazon om naast een webwinkel ook steeds meer completere dienstverlener te worden. Wat daarbij wel opvallend is, is dat het bedrijf hier een mens inzet om advies te geven. Het bedrijf staat juist bekend om hoe het met slimme algoritmes op basis van big data advies geeft aan klanten.
De komende tijd gaan we nog meer nieuwe diensten zien bij Amazon, zoals bezorging van bestellingen per drone, maar het bedrijf zou ook aan een muziekdienst werken. Amazon zou de dronebezorging ook in Nederland willen testen, wat opvallend is om het bedrijf hier enkel ebooks verkoopt en clouddiensten aanbiedt.