Amazon wil in de Verenigde Staten tickets voor concerten en evenementen gaan verkopen. Het bedrijf wil daarvoor samenwerken met evenementenlocaties, schrijft Reuters. Het internetwarenhuis treedt daarmee toe tot een lucratieve markt, die tot nu toe wordt gedomineerd door Ticketmaster.
Ticketmaster is volgens Reuters tot nu toe de exclusieve verkoper van tickets van toplocaties in de Verenigde Staten. Opkomende concurrenten hebben volgens het persbureau moeite om tussen de sterke relatie van het bedrijf met concerthallen, arena’s en sportstadions te komen. Amazon zou mogelijk wel een voet tussen de deur kunnen krijgen.
Amazon verkoopt al concerttickets in het Verenigd Koninkrijk. Volgens een bron van Reuters verkoopt Amazon daar in sommige gevallen zelfs meer tickets dan Ticketmaster. In november berichtte Recode al dat het bedrijf zijn ticketbusiness wilde uitbreiden. Naast de Verenigde Staten zou het bedrijf ook in de Europese en Aziatische markt willen toetreden.
Samenwerken
Volgens bronnen van Reuters probeerde Amazon in eerste instantie samen te werken met Ticketmaster. Die gesprekken liepen op niets uit. De bedrijven konden het niet eens worden over wie de controle kreeg over klantgegevens. Deze gegevens zijn waardevol, omdat evenementenlocaties daarmee gerichte marketingcampagnes kunnen voeren.
Om evenementenlocaties en concerthallen over te halen met Amazon in zee te gaan, zou het bedrijf overwegen om voor miljoenen aan sponsorgelden aan te bieden, schrijft Reuters. Zowel Amazon als Live Nation, het moederbedrijf van Ticketmaster, wilden tegenover het persbureau niet reageren.