Files worden veroorzaakt door slechts 1% van de verkeersdeelnemers, dat blijkt uit een recent, opvallend onderzoek in de Verenigde Staten. Opvallend onderzoek in meerdere opzichten, want naast de uitkomst is ook de manier van traceren bijzonder. Doormiddel van het volgen van mobiele telefoons van mast naar mast werden verkeersstromen per persoon in kaart gebracht.
Voor het onderzoek, in december vorig jaar al gepubliceerd in Science Report, van MIT en UC Berkeley volgde de onderzoekers liefst 680.000 personen via hun (smart)phone in hun dagelijkse reis door de stad Boston.
“This is the first large-scale traffic study to track travel using anonymous cellphone data rather than survey data or information obtained from U.S. Census Bureau travel diaries”, aldus de onderzoekers.
Tijdens het onderzoek ontdekte men een aantal opvallende zaken. Zo bleek bijvoorbeeld de drukte op de weg behoorlijk mee te vallen, zelfs in de spitsuren: “During rush hour, 98 percent of roads in the Boston area were in fact below traffic capacity, while just 2 percent of roads had more cars on them than they could handle“, zo valt te lezen in een uitleg in The Boston Globe.
Maar het meest in het oogspringend was het feit dat de problemen voornamelijk terug te leiden bleken naar een beperkt aantal gebieden: files traden op in slechts 15 van de 750 geanalyseerde deelgemeente van de stad. Bestuurders uit die wijken maken het meest intens gebruik van “probleemwegen” en veroorzaken daardoor het meeste fileleed.
Berekeningen op basis van deze onderzoeken zijn behoorlijk hoopgevend als het gaat om het terugdringen van verkeersopstoppingen. Een verandering van tijdstip van forensen van 1% van de hele stad Boston zou leiden tot een verbetering van zo’n 3%, maar een gerichtere aanpak zou meer vruchten afwerpen. Wanneer de gemeente Boston 1% van alle bestuurders in de 15 “probleemwijken” zou aansporen om op wisselende tijden de weg op te gaan, zou dit de vertragingen terugdringen met liefst 18%!
Er wordt nu gekeken naar een bredere uitzet van het onderzoek. Omdat slechts een aantal factoren mee hoeven te worden genomen in de berekening is het onderzoek toe te passen op meer steden, wereldwijd. Blijft de vraag: hoe worden de resultaten ingezet op weg naar verbetering?
(afbeeldingen via MIT & Boston Globe)