Amerikaanse honkbalclubs gaan massaal met iBeacons aan de slag

Na een korte testperiode in september gaan dit jaar 20 van de 30 teams in de Amerikaanse Major League Baseball aan de slag met Apple’s iBeacon technology. “Het was niet eens een lange afweging”, zo laat een woordvoerder van de San Francisco Giants weten.

Veel discussie was er niet aan te pas gekomen, zo laat de Chief Information Officer van de Giants, Bill Schlough, aan Engadget weten. De Giants zijn één van de in totaal 20 teams die dit seizoen gebruik zullen gaan maken van Apple’s nieuwste korte-afstand technologie: iBeacon.

In totaal zullen de Giants zo’n 19 Bluetooth-ontvangers in het stadion plaatsen, die op korte afstand kunnen communiceren met een iPhone. In de praktijk betekent dit dat apps kunnen zien wanneer je naar een iBeacon toe of er juist vanaf loopt en kunnen er op basis van die informatie allerhande acties worden ondernomen, zoals het tonen van een bericht of het geven van richtingaanwijzingen.

De uitrol van iBeacon binnen de Amerikaanse honkbalcompetitie gebeurt onder streng toezicht van de bond, de MLB. Deze stelt deelnemers aan het iBeacon-programma verplicht om minimaal 19 trackers bij in- en uitgangen van het stadion te plaatsen. Meer beacons plaatsen mag: zo zullen de Dodgers er naar verwachting liefst 65 door het stadion plaatsen.

Op dit moment zijn er een aantal acties denkbaar bij het inzetten van iBeacons rondom sportevents. Denk aan het automatisch inchecken met Foursquare of het ‘pushen’ van een aanbieding bij de hotdog-verkoper. De huidige apps tonen daarnaast ook plattegronden van het stadion, videoclips en een mogelijkheid om je kaartje te upgraden.

ibeacon

De MLB en deelnemende clubs zijn geenzins van plan om de techniek in te zetten om hun bezoekers plat te gooien met reclame. “We willen er absoluut geen spam-kanaal van maken“, aldus Schlough, “De inzet van iBeacons moet de ervaring in het stadion verbeteren, maar mag de aandacht niet van de wedstrijd houden“.

Uiteraard is het gebruiken van iBeacons en het ontvangen van berichten een ‘opt-in’ en kunnen bezoekers er dus ook voor kiezen om geen gebruik te maken van de dienst.

De Major League Baseball is vorige week begonnen en loopt nog tot het einde van september. Het is dus afwachten hoe de techniek tegen die tijd is ingezet en wat de reactie van fans is geweest.