De Amerikaanse secretaris van transportatie, Elaine Chao, heeft de tweede versie van vrijwillige richtlijnen voor het inzetten en testen van autonome auto’s onthuld (PDF). Dit is zeker niet de laatste versie, zei ze volgens Recode. In 2018 moet de derde versie al verschijnen. De eerste versie van de richtlijnen verscheen in 2016.
In de richtlijnen staat onder meer dat erg geen limieten moeten komen voor het testen van zelfrijdende auto’s door minder bekende fabrikanten. Diverse Amerikaanse staten hebben daar wel wetten voor voorgesteld. Maar volgens de richtlijnen zouden er geen onnodige lasten moeten zijn voor het testen en inzetten van de voertuigen.
Dit is onder meer omdat er geen data is die suggereert dat ervaring in het maken van auto’s een indicator is voor het veilig inzetten en testen van technologieën voor auto’s. Alle bedrijven die voldoen aan de regels van de overheid en de staat, moeten de mogelijkheid hebben om binnen de staat te kunnen functioneren.
General Motors heeft de nieuwe richtlijnen al geprezen. Een woordvoerder noemde ze “duidelijk, gestroomlijnd en flexibel”. Ook wordt de duidelijkheid in de richtlijnen over de verschillende rollen van de overheid en de staat geprezen.
Nieuwe wetgeving
Qua het testen en inzetten van autonome auto’s zijn er de laatste tijd meer ontwikkelingen in de Verenigde Staten. Zo keurde het House of Representatives vorige week een wetgeving goed die precies dit toestaat. De wetgeving moet echter nog wel goedgekeurd worden door het Senaat.
Tot de wetgeving wordt goedgekeurd, zijn de richtlijnen plaatsvervangers die kunnen helpen bij het opzetten van een framework voor de diverse staten.