Numrush

Amerikaanse televisiezenders gaan je net als Facebook en Google volgen

Ken je dat: je hebt net besloten een kat te kopen en opeens zie je overal op het internet reclame voor kattenvoer en kattenspeeltjes. Daar heb je bedrijven als Google en Facebook voor te danken, aangezien zij je gedrag op het internet volgen en op basis daarvan specifieke advertenties tonen. Maar in Amerika kunnen televisiezenders dat straks ook gaan doen, via Next Gen TV. Dat meldt The Washington Post.

Naar verwachting stemt de FCC donderdag over nieuwe regels die de verspreiding van het zogenaamde Next Gen TV moet promoten. Met deze technologie moeten televisiezenders data over je kijkgewoonten kunnen verzamelen. Op basis daarvan kunnen ze doelgerichte advertenties verkopen die past bij hun programmering. Precies hetgeen wat je al kent van bijvoorbeeld Google en Facebook dus.

Voorstanders van Next Gen TV zeggen dat de standaard veel lokale televisiezenders kan helpen bij het meekomen in de nieuwste advertentietechnieken. Daardoor zouden ze beter moeten kunnen concurreren met media op het internet. Logisch, want ze weten dan precies wie er wanneer naar wat kijkt.

Dat betekent echter niet dat iedere zender de techniek ook direct gaat gebruiken. Het voorstel van de FCC laat zenders toe om de standaard vrijwillig te gaan gebruiken. Degene die meedoen, kunnen kijkers diverse voordelen bieden, bijvoorbeeld betere video- en audiokwaliteit.

Tegenstanders

Natuurlijk zijn er ook critici, vooral privacyvoorvechters. Zij stellen dat dit juist een tegenslag is voor consumenten: je wordt immers weer door een bedrijf gevolgd. Daarnaast is de kans volgens hen groot dat de macht nog verder in de handen van een handjevol bedrijven terecht komt.

Voorstanders van de standaard zeggen dat de privacy van consumenten beschermd wordt door de FTC. Deze overheidsorganisatie kan bedrijven die niet voldoen aan hun eigen openbare verklaringen aanklagen. De FTC focust zich de afgelopen jaren vooral op de beveiliging van data en privacy.

Critici zeggen juist dat de data-industrie een soort Wilde Westen is, met weinig echte regels.