Amerikanen gebruiken Apple Pay nauwelijks tijdens Black Friday

Apple Pay met de Apple Watch

Over aandacht heeft Apple Pay, het betalingssysteem van ‘s-werelds grootste merk, vooralsnog niet te klagen. Maar terwijl het betalingssysteem in (geschreven) woord wellicht wordt geroemd, valt het aantal transacties vooralnog mee. Ook tijdens Black Friday, hét piekmoment in Amerikaanse retail, bleef Apple Pay achter op de verwachtingen.

Onderzoeksbureau InfoScout nam afgelopen vrijdag een steekproef onder 300.000 shoppers tijdens Black Friday, de traditionele drukke dag voor retailers na Thanksgiving. Het aantal aankopen dat via Apple Pay kon worden afgerekend bleek ten opzichte van vorig jaar te zijn gehalveerd. Opvallend, omdat het systeem toen amper een maand oud was.

In het onderzoek van InfoScout zijn overigens betalingen via apps van bijvoorbeeld AirBnB, Uber, Target en Best Buy niet meegenomen. Dat zet de uitkomst van het onderzoek wel in een ander licht, aangezien online winkelen – en dan met name mobiel – dit jaar populairder bleek dan ooit.

Toch blijkt de weg die Apple nog af te leggen heeft met hun betalingssysteem langer dan wellicht verwacht werd na de lancering in 2014. Kort na de lancering besloten retailers te investeren in een concurrent, terwijl het platform erg lang beperkt bleef tot de nieuwste hardware binnen de VS.

Een serie nieuwe lanceringen buiten de VS en het toevoegen van een hele sloot nieuwe retailers moest Apple Pay een fikse boost geven, maar nog altijd heeft het bedrijf moeite om aan te slaan bij een breed publiek. Zelfs tijdens de drukste shopping pieken, zo lijkt het dus.