De iPad in het onderwijs wordt steeds populairder, en dus krijgt ook de gemeente Amsterdam binnenkort twee ‘Steve Jobs Scholen’: Basisscholen waar interactieve leermethoden een centrale rol gaan spelen.
In Almere is al een Steve Jobs school. Op basisschool Digitalis zitten kinderen niet in jaarklassen maar volgen ze een individueel ontwikkelingsplan. Elk kind heeft een eigen iPad met daarop zijn of haar persoonlijke lesprogramma. Roerganger achter de Steve Jobs scholen is Maurice de Hond, bekend van zijn onderzoeksbureau, die kinderen graag ‘wil voorbereiden op morgen, met de mogelijkheden van vandaag’.
Het individuele onderwijs betekent niet dat de kinderen de hele dag moederziel alleen door het schoolgebouw lopen, ze zitten nog steeds in een zogenaamde ‘stamgroep’. En er wordt ‘gewoon’ buiten gespeeld. Het nieuwe onderwijssysteem, ‘Onderwijs voor Nieuwe Tijd’ (O4NT), werd tot voor kort alleen in de gemeente Almere en Sneek aangeboden. Maar vanaf volgens schooljaar dus ook in Amsterdam, op twee nieuwe basisscholen in Amsterdam Slotervaart (basisschool Het Meervoud aan het August Allebéplein) en Amsterdam Zuidoost (basisschool Bijlmerhorst aan Egoli).
Bij voldoende aanmeldingen starten beide scholen vanaf september met de nieuwe O4NT lesmethode, en een aangepast school- en vakantierooster in samenwerking met het ministerie van Onderwijs. Ook wordt er speciale naschoolse opvang geregeld die aansluit op de nieuwe leermethode.
Er vinden op dit moment veel onderzoeken plaats naar het leergedrag van jonge kinderen in combinatie met digitale middelen zoals tablets. Sommige van die onderzoeken wijzen uit dat kinderen een flinke leerachterstand oplopen als ze op jonge leeftijd enkel en alleen met tablets en smartphones omgaan en niet zelfstandig leren spelen in hun fysieke omgeving, of gebruik maken van ‘oude media’ zoals boeken en werkschriften.
De scepsis jegens de zogenaamde Steve Jobs scholen is dan ook groot, veel mensen zijn bang dat kinderen alleen nog maar met hun kop aan een beeldscherm gekluisterd zijn en geen juf of meester meer hebben. Dat is volgens de initiatiefnemers van O4NT nadrukkelijk niet de indruk die men wil wekken: ‘De iPad is een een middel, geen doel’ zegt Maurice de Hond. ‘Het is net als met reizen: Als je de auto neemt, kom je verder dan met de fiets’.
De belangrijkste meerwaarde van het leren met een iPad is volgens de Hond dan ook de ongekende mogelijkheden die het oplevert voor de individualisering en verrijking van het onderwijs. Zo leren kinderen nu al op hele jonge leeftijd ontwerpen op de iPad, of zijn ze in staat om zelf hun eigen videomontages te maken.
De Hond: ‘Tegen de tijd dat de huidige generatie kleuters afstudeert is het 2030. We doen onze kinderen tekort als we onderwijs blijven benaderen vanuit een zekere hang naar nostalgie. Er zijn nieuwe instrumenten die we nu moeten gebruiken, zodat kinderen beter leren kennis te zoeken, filteren en toe te passen’.
Op vrijdag 4 april kunnen geïnteresseerde Amsterdamse ouders een kijkje nemen bij Het Meervoud tijdens de open dag, op woensdag 9 april organiseert de Bijlmerhorst ook een kijkmiddag en avond tussen 15-17 en 19-21 uur.
Via Het Parool