In 2001 sleutelde ik al regelmatig aan appjes en platformen die data met elkaar probeerde uit te wisselen. Er was nog geen breed gedragen naam voor de manier waarop, maar sinds de opkomst van sociale netwerken is de API haast niet meer weg te denken uit ons digitale landschap. Maar wat zien developers nu eigenlijk allemaal, met zo’n API?
Bij magazine The New Yorker gingen ze op zoek naar het antwoord op die vraag en één ding werd direct duidelijk: er is geen eenduidig antwoord. Wat geven netwerken als Facebook, Twitter en Tumblr precies weg wanneer je een externe dienst toegang geeft tot je profiel middels een API-koppeling? Een boel. Soms. Vaak.
De visual die het team bij The New Yorker wist te fabriceren maakt ook duidelijk dat de grote spelers Facebook, Twitter en Google+ veruit het meeste over je weten en dus ook kunnen delen met anderen. Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat alle partijen dat ook zonder slag of stoot doen.
Misschien niet de meest creatieve visual die je hebt gezien de afgelopen periode, wel eentje die zijn punt zeker maakt.