Spotify was er al vrij snel bij: toen duidelijk werd dat podcast steeds populairder werd, zette de streamingdienst voor muziek hier massaal op in. Nu blijkt dat podcasts bijster populair zijn geworden, zetten ook Apple en Amazon hierop in.
Vorige week haalde Spotify één van de bekendste podcastmaker binnen: Joe Rogan. Dit gebeurde – hoe kan het ook anders – met een exclusieve deal. Zo zorgt Spotify ervoor dat deze podcasts exclusief op hun platform te luisteren is.
Concurrentie
Het is natuurlijk een slimme zet van Spotify om exclusiviteit te creëeren rondom podcasts. En dan kun je concurrentie natuurlijk verwachten. Zowel Apple en Amazon hebben namelijk bekend gemaakt dat zij ook deze richting op gaan met podcasts.
Apple is al jaren de grootste speler op het gebied van podcasts, maar ziet nu toch verschuiving naar de muziek streamingdienst Spotify. Daarom zal Apple binnenkort meer eigen podcasts gaan produceren, volgens Bloomberg. Het zal gaan om podcasts die gebaseerd zijn op bestaande films en series op streamingdienst Apple TV+. De podcasts worden op die manier vooral ingezet om hun eigen videodienst onder de aandacht te brengen.
Ook Amazon gaat zich meer op podcasts richten, maar doet onder de dienst voor luisterboeken, Audible. In deze app zijn zowel gratis als betaalde podcasts, onder de ‘Audible Originals’.
Verdienmodel
Voor Spotify zijn podcast een goede manier om in te zetten als extra verdienmodel. Aan muziek verdient de streamingdienst namelijk een vast percentage. Dit percentage wordt niet hoger wanneer de abonnee’s stijgen, omdat er royalty’s betaald moeten worden. Bij de podcasts is dit een ander verhaal: alle inkomsten hiervan zijn voor Spotify zelf.