De geruchten ontstonden toen Nike kort geleden het merendeel van zijn hardware team ontsloeg, zeventig tot tachtig procent van de werknemers die onder meer werkten aan de populaire activity tracker, de Fuelband. Nike zou helemaal af stappen van de ontwikkeling van hardware en wearable technologie, en zou zich in plaats daarvan meer willen gaan focussen op de ontwikkeling van software voor dezelfde soort producten. De verkoop van de tweede generaties van de Fuelband zou echter gewoon doorgaan.
Waarom deze opvallende koerswijziging van Nike? Er werd al snel gespeculeerd dat Apple hier alles mee te maken zou hebben; het bedrijf is immers al tijden bezig met de geruchtmakende iWatch waarmee ze zich zouden willen gaan richten op health en fitness. De software van de Fuelband zou hier wel eens goed bij van pas kunnen komen.
Het integreren van Nike’s FuelBand software in de iWatch zou op zich een logische stap zijn voor het bedrijf. Apple’s CEO Tim Cook zit in in de raad van bestuur van Nike, en bovendien heeft het bedrijf al eerder aangekondigd een voortdurende samenwerking aan te gaan met Apple’s nieuwe producten.
De geruchten werden nog eens sterker toen afgelopen week een bericht werd verspreid waarin werd gesuggereerd dat de twee bedrijven nog deze herfst samen een nieuwe smartband aan zouden gaan kondigen. Geektime zou deze informatie hebben verkregen van twee bronnen in Cupertino, de plaats waar Apple is gevestigd. Volgens het bericht is Apple:
looking to launch a smart band toward the end of this year whose collection of sensors will be able to be used not only to monitor the activity of the wearer, but also to operate other devices as a gestural controller.
Een interessante ontwikkeling, maar nog steeds gebaseerd op geruchten. Of het een smartband zal zijn is dus nog niet zeker, maar uit uitspraken van de CEO van Nike, Mark Parker, blijkt wel dat we in ieder geval iets nieuws kunnen gaan verwachten, hij vertelde: “I am personally—as we all are at Nike—very excited about what’s to come.”
Wat er precies gaat komen blijft alsnog de vraag, evenals de rol die Apple daarin zal gaan spelen. Het zou in ieder geval een gouden combinatie kunnen zijn; waar Nike gespecialiseerd is in het ontwikkelen van software voor een activity tracker, lijkt Apple inmiddels veel vooruitgang te hebben geboekt in de hardware-kant van het verhaal.