Enkele weken geleden publiceerde Gartner een onderzoek waaruit bleek dat de hype rond wearables als productcategorie over zijn hoogtepunt heen is. De International Data Corporation (IDC) probeert er toch nog een schepje bovenop te doen door te melden dat Apple in korte tijd is uitgegroeid de nummer twee is in wearables.
De nummer één positie is vergeven aan Fitbit. Dat bedrijf is al een stuk langer op de markt actief is en maakt wearables die zich voornamelijk richt op het verzamelen van biometrische data.
Apple zou volgens schattingen van het bedrijf 3,6 miljoen exemplaren hebben verkocht in het tweede kwartaal van 2015, terwijl Fitbit er 4,4 miljoen verkocht. De wearables-markt groeit ook in zijn geheel en ieder bedrijf dat wearables produceert profiteert daarvan.
IDC heeft een speciale categorie waarin ze specifiek bijhouden hoe goed smartwatches verkocht worden; niet geheel onverwacht domineert Apple die markt. Ondanks dat de Apple Watch gemiddeld een stuk duurder is dan andere smartwatches was het apparaat goed voor tweederde van de totale verkoop.
Zoals we eerder al schreven is Gartner terughoudend als het aankomt op het succes van wearables. In de aankomende vijf tot tien jaar kunnen wearables onze zintuigen pas verrijken, ondanks dat veel wearables-producenten die belofte nu al maken. Daar staat tegenover dat cijfers van de IDC één ding wel duidelijk te maken, de wearables-markt ontwikkelt zich snel en raakt het leven van steeds meer mensen.